آجر نما، همه آنچه باید بدانید!

آیا از آجر در طراحی نما استفاده کنیم؟

ظاهر یک ساختمان بخشی از هویت آن است که در صورت زیبا و مرتب بودن، سهم بزرگی در ایجاد آرامش و انرژی مثبت در محیط خواهد داشت. از جمله موارد بسیار مهم برای نمای هر بنا، استحکام و ماندگاری نما و عدم تغییر آن است. ازآنجاکه بخش بیرونی هر سازه همیشه در تماس مستقیم با عوامل مختلف فرسایش است، استفاده از مصالح مقاوم برای نمای ساختمان، در اولویت کار طراحان و معماران قرار دارد. همیشه و در همه کشورها، آجر نما یک لایه بسیار مقاوم و زیبا برای اجرای نمای ساختمان بوده است.

آجرهای نما مصالحی هستند که در ساخت نماها یعنی نمای اصلی ساختمان به کار می‌روند. آجر نما باهدف دیده‌شدن تولید می‌شوند و در نتیجه در طرح‌هایی زیبا و دلپذیر در بازار عرضه می‌شوند. جدا از طرح‌های زیبایی‌شناختی و ظاهر جذاب، آجرهای نما دارای ویژگی‌های عالی دیگری نیز هستند. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید.

آشنایی با آجر نما

بیرونی‌ترین لایه هر ساختمان که در معرض دید قرار دارد، نمای ساختمان است که وظیفه اصلی آن زیباسازی و هماهنگ‌سازی ساختمان با عوامل محیطی است. نمای ساختمان به‌هیچ‌عنوان نقشی در ایستایی و استحکام بنا ندارد ولی خود باید ماندگار و مقاوم باشد تا بتواند اثرات مخرب سرما و گرمای هوا، تماس با آب یا بخار آب و همچنین تابش نور خورشید را تحمل کند و در بلندمدت مانع تغییر ظاهر سازه شود؛ به همین دلیل هم آجر نما یکی از مصالح بسیار پرمصرف برای ایجاد نمای خارجی بوده است.

آجر بافت بسیار محکمی دارد که در حالت عادی قادر است نیروهای ناشی از فشارهای وزن یا ضربه را تا حدود زیادی تحمل کند. همین خصوصیت آجر باعث شده تا استفاده از آن در طراحی نمای ساختمان، بسیار مدنظر معماران باشد. مقاومت آجر در برابر فرسایش نیز در کنار قیمت معقول آن، باعث شده تا آجر، جز لاینفکی از طراحی در بیشتر پروژه‌های ساختمانی باشد. پس استفاده از آجر نما در مقایسه با سایر روش‌های گران‌تر برای اجرای نما، کاری بسیار منطقی و معقول خواهد بود.

ایجاد ظاهری خشتی و بلوکی شکل، اگرچه از نظر تاریخی روشی قدیمی است، اما ایجاد یک حس نوستالژیک در ظاهر سازه برای حاضرین، همیشه یک عامل بسیار خوشایند و مطلوب بوده است. تنوع در وسعت طیف رنگ‌های آجر بنا نیز باعث ایجاد امکان هماهنگ‌سازی طراحی نما با المان‌های جانبی شده است. خوشبختانه همین تنوع رنگی در آجر نما نیز یک نکته مثبت بوده و همیشه محیط سازه را بسیار هماهنگ با طبیعت بکر نشان داده است.

 

نماسازی فضای خارجی ساختمان با آجرهای نما
نماسازی فضای خارجی ساختمان با آجرهای نما

 از قدیم تا الان

تاریخچه استفاده از آجر به دلیل اینکه موارد حک شده بر روی اجرها ار بین رفته دقیق مشخص نیست.

اما با توجه به یافته های موجود در دوره‌های ساسانیان، سلجوقیان،صفویان و قاجاریان از اجر استفاده شده است. به گونه ای که در دوره قاجاریان از اجر به منظور ساخت مساجد، قلعه ها و… استفاده شده است.

آجر انواع مختلفی دارد که از این بین می توان به آجر نما اشاره کرد.این اجر در نما و بدنه ساختمان کاربرد دارد، اما در اسکلت سازی کاربردی ندارد. از ویژگی های یک اجر نمای استاندارد مقاومت آن در برابر هوا، آب و… است.

آجر نما
آجر نما

آجر نمای نسوز

آجر نسوز از انواع تولیدات آجر نما است و از مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاوم در برابر فرسایش
  2. سازگار با محیط زیست
  3. دارا بودن ثبات رنگ بالا در برابر رطوبت و دما
  4. اصولا دارای عرض کم و اشغال کمتر فضا
  5. جذب کمتر آب و چسبندگی بالا

ساختار آجر نسوز از مواد معدنی و کانی های مقام است؛ که موجب مقاومت آن در برابر شکستگی می شود.

مزایای آجر نما

چند مزیت بسیار عالی در این آجر وجود دارد که باعث اقبال زیاد آن در کار ساخت‌وساز شده است. از جمله این مزایا باید از مقاومت بالا و بسیار خوب آن در برابر فرسایش نام برد. ازآنجاکه تمیزکردن یا مرمت نما، کاری پرزحمت و پرهزینه است، مقاومت بسیار خوب این نوع آجر در نمای ساختمان، باعث شده تا سالیان زیادی هیچ احتیاجی به تمیزکاری یا تعمیر نمای ساختمان خود نداشته باشیم. امکان نفوذپذیری رطوبت در آجر نما بسیار کم و احتمال ترک‌خوردگی آن در اثر ضربه نیز بسیار پایین است.

وزن سبک این آجر نیز یک مزیت بسیار عالی است؛ چراکه در صورت نصب اصولی و دقیق آن، هرگز احتمال لق شدن و افتادن آن وجود ندارد و آجر برای همیشه در محل نصب شده به صورتی پایدار خواهد ماند. از عوامل دیگری که باعث ایجاد مشکل در نمای ساختمان است، باید به شوره زدن، ایجاد سفیدک روی آجر و یا تشکیل جلبک بر سطح آن اشاره کرد که خوشبختانه این مشکل نیز در این آجر وجود ندارد. حرارت بالا هم اگر در مجاورت اجر نما وجود داشته باشد، هرگز قادر به تخریب ظاهر نمای آجری نخواهد بود.

تنوع در سایز و اندازه این آجر نیز بسیار مناسب اجرای انواع و اقسام طراحی نما است و به‌هیچ‌وجه اجرای نمای آجری را محدود نکرده و دچار مشکل نخواهد کرد. همین عامل باعث شده که هر طرح و مدل دلخواهی بر اساس الگوهای موردپسند مشتری، قابل‌اجرا بوده و پیچیدگی اشکال و زوایای متنوع موجود در کار، مانع پیاده‌سازی نمای دلخواه نشود. با استفاده از آجر نما این امکان وجود دارد که هر طرح بسیار بزرگ و دارای جزئیات زیاد را بتوان در طبقات مختلف و در زوایای متنوع، اجرا و پیاده ساخت.

از دیدگاه هنری 

آنچه دیده می‌شود فروخته می‌شود! آجر نما قیمت فروش ملک را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. نمای هنری منحصربه‌فرد ارائه شده توسط این آجرها بی‌نظیر است.

زیبا و دل‌انگیز

اجر نما در رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های متنوع موجود است که طیف گسترده‌ای از طراحی‌های مختلف را پیش روی شما می‌گذراند و ظاهری چشمگیر را همراه با طول عمر بالا و کیفیت طراحی پایدار تضمین می‌کنند.

مد روز و مدرن

اکثر آجرهای نما با استفاده از فرایند سنتی قدیمی اما با لمس عناصر طراحی معماری مدرن طراحی شده‌اند.

شخصیت‌سازی

نمای معماری ساختمان چیزهای زیادی را می‌گوید، نه‌تنها در مورد ساختمان‌ها بلکه در مورد مردم ساکن در این ساختمان‌ها. اجر نما طیفی از طرح‌ها و بافت‌ها را ارائه می‌دهد که به ساختمان شما شخصیت می‌دهد.

آیا از آجر در طراحی نما استفاده کنیم؟
آیا از اجر در طراحی نما استفاده کنیم؟

ازنقطه‌نظر فنی

مقاوم در برابر آتش

منظور ما از مقاومت در برابر آتش، مدت زمانی است که آجر دیوار یک خانه می‌تواند از آتش‌سوزی کاملاً توسعه‌یافته جلوگیری کند. پخت در دمای فوق‌العاده بالا تضمین می‌کند که آجرهای نما در برابر آتش مقاوم هستند و هرگز به گسترش آتش کمک نمی‌کنند.

عایق حرارتی

آجرهای سفالی یکی از بهترین مواد عایق هستند که می‌توان آن را در ساختمان استفاده کرد. اجر نما معمولاً از خاک رس یا بتن ساخته می‌شود و بنابراین خاصیت عایق حرارتی بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهند.

سازگار با محیط‌زیست

آجر نما محصولات طبیعی خالص ساخته شده از خاک رس هستند که تمام الزامات ساخت‌وساز سازگار با محیط‌زیست را رعایت کرده است، به‌گونه‌ای که به‌سختی می‌توان مصالح ساختمانی دیگری را با این استاندارد پیدا کرد.

 

ازنقطه‌نظر صرفه‌جویی در هزینه 

نیاز به نگهداری ندارد

آجرهای نما نیاز به تعمیر و نگهداری و هر نوع هزینه نگهداری دیگری ندارند. علاوه بر این، از پوسیدگی، تاب برداشتن، فرورفتگی، محو شدن، زنگ‌زدگی، پوسته شدن یا موریانه‌ها نیز مصون هستند؛ بنابراین، صاحبان ساختمان‌ها نیازی به تلاش اضافی و یا نگرانی برای حفظ نمای ساختمان خود ندارند.

اجر نما ارزان 

آجرهای نما با ظاهری زیبا از طراحی عالی برخوردار هستند؛ بنابراین برای جذابیت بخشیدن به قسمت بیرونی خانه نیازی به استفاده از رنگ اضافی یا سفیدکاری و غیره ندارید. این باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه می‌شود. علاوه بر این، نیازی به نگهداری اضافی ندارد و تا چندین سال بدون صرف هزینه اضافی دوام می‌آورد.

انرژی کارآمد

آجرهای نما به دلیل خاصیت عایق حرارتی، گرما را به‌آرامی جذب و آزاد می‌کنند و در نتیجه خانه را در طول روز خنک و در طول شب گرم نگه می‌دارند. این به نوبه خود منجر به‌صرفه جویی کلی در انرژی می‌شود.

 

انواع اجر نما در رنگ‌های مختلف
انواع اجر نما در رنگ‌های مختلف

موارد استفاده از آجر نما

آجر در گذشته فقط در مکان‌های صنعتی و یا برای استفاده در مرحله سفت‌کاری در مکان‌های مسکونی و تجاری مورد مصرف بود اما به دلیل اینکه برخی از انواع آجرها، ظاهری زیبا و خصوصیات لازم را داشتند، برای تزیین نمای کار هم از آن‌ها استفاده شد. در حال حاضر از آجر نما برای ساخت نمای انواع ساختمان ویلایی، دکوراسیون داخلی منزل و محل کار، نماهای فرهنگی و همچنین ایجاد هویت باشکوه و خاص در مکان‌های دارای ارزشی ویژه استفاده می‌شود.

آجر برای استفاده در فضای خارجی
آجر برای استفاده در فضای خارجی

کلام پایانی

طراحی و اجرای نما با استفاده از آجر نما سال‌هاست که از طرف سازندگان و صاحبان ساختمان‌ها، به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است. وزن کم و سبک بودن، عدم نیاز به ابزارهای خاص هنگام نصب، راحتی نصب و امکان اتصال بسیار محکم و قوی به بدنه کار، امکان ایجاد هماهنگی با همه سبک‌های معماری از خصوصیات این آجرها هستند.

تنوع رنگی و ایجاد جلوه بصری بسیار زیبا در پروژه، قابلیت ایجاد یک عایق حرارتی برای ساختمان و مقاومت بسیار بالا در برابر فرسایش نیز از دیگر مزایای این آجرها به شمار می‌روند.

همان‌طور که سر کریستوفر رن به‌درستی گفت:

هدف معماری ابدیت است

ما معتقدیم که آجر نما به شما کمک می‌کنند تا به این هدف برسید. باگذشت زمان، آجرهای نما بیشتر و بیشتر محبوب می‌شوند. معماران آجر نما را بیشتر برای آرایش نما توصیه می‌کنند و حتی سازندگان نیز به طور قابل‌توجهی از آن استفاده می‌کنند. برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد این آجرها، قیمت آجر نما و یا برای هر نوع کمک یا راهنمایی در مورد مصالح ساختمانی سبز با ما تماس بگیرید یا به پیج اینستاگرام مدرن آتی پیام دهید.

 

مقالات مرتبط:

آجر شاموتی، از تولید تا کاربرد

آجر آنتیک از نما تا دکوراتیو ۲۰

آجر زبره، قدیمی و ماندگار

۵ امتیاز از ۳ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.