اهمیت آجر اصفهان در ساخت بناهای ایران

آجر اصفهان مدرن آتی

استفاده از آجر در ساخت بناهای مختلف سابقه بسیار دیرینه‌ای در ایران دارد. آجر اصفهان از بهترین برندهای آجر ایران است که از دوام، زیبایی و پایداری برخوردار است. از آجر برای ساخت خانه‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری، گذرگاه‌ها و دیوارهای حائل استفاده می‌شود. به طور کل آجر در تمامی بناها استفاده می‌شود، زیرا آجر یکی از بهترین مصالح ساختمانی موجود است.
آجر نسبت به سایر مصالح ساختمانی عایق بهتری است و می‌تواند خانه‌ها را از سرما و گرما محافظت کند. صرفه‌جویی انرژی در خانه‌هایی که از آجر ساخته شده بیشتر است؛ بنابراین هزینه کمتری برای قبض‌های آب و برق پرداخت می‌شود. علاوه‌برآن استفاده از خانه‌های آجری تأثیر منفی انسان بر محیط‌زیست را کاهش می‌دهد.

جایگاه آجر در بناهای قدیمی
جایگاه آجر در بناهای قدیمی

بنابراین، استفاده از آجر مرغوب مانند آجر اصفهان در ساخت بنا درحالی‌که هزینه‌های کلی شما را کاهش می‌دهد، هم‌زمان به محیط‌زیست کمک می­‌کند.

ویژگی‌های بهترین آجر اصفهان چیست؟

آجر در زمره مصالح ساختمانی قوی، پایدار، زیبا و سازگار با محیط‌زیست است که می­‌تواند به هر ساختمانی استحکام و جذابیت ببخشد. اگر به فکر آجرکاری هستید، بهتر است از آجرهای باکیفیت مانند آجر اصفهان استفاده نمایید. به طور طبیعی هیچ مصالح بدون اشکالی وجود ندارد. گر چه معایب آجر بسیار کم است، ولی به‌هرحال در برخی موارد ممکن است استفاده از بلوک بتنی یا دیگر مصالح ساختمانی مناسب­تر باشد.


به‌عنوان نمونه در یک منطقه طوفان‌خیز، آجرها به‌اندازه بلوک­های سیمانی در مقابله با این حادثه طبیعی مقاومت ندارند. آجرهای متخلخل در ساختمان­های مناطق با آب‌وهوای بسیار مرطوب، دچار کپک‌زدگی می‌شوند. در مناطقی که سیل از کف خانه می­‌گذرد، لازم است از مصالح دیگری در پایین بنای خانه استفاده شود و آجرکاری از قسمت‌های بالا شروع شود.

تولید بسیاری از انواع مصالح ساختمانی با ایجاد آلودگی زیادی همراه است که از راه‌های مختلفی به محیط‌زیست آسیب می­‌رسانند. آجر یکی از مصالح ساختمانی محکم و ماندگار است که تولید آن با روش­های دوستدار محیط‌زیست همراه است. استحکام آجر در کنار حمایت از محیط‌زیست، استفاده از آن را روزبه‌روز کارآمدتر می‌­کند. کارخانه‌های آجرسازی نیز با استفاده از منابع سوخت غیر فسیلی سعی بر استفاده از منابع انرژی جایگزین دارند.

اگر از آجرهای نامرغوب در ساختمان استفاده کنید، به‌احتمال زیاد با مشکلاتی روبرو خواهید شد. استفاده از آجرهای باکیفیت از جمله آجر اصفهان برای ساخت بنا از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیوارهای داخلی که از آجر ساخته شده به تنظیم دمای ساختمان کمک می‌کنند. زیرا آجر می­‌تواند گرما و هوای خنک را در خود ذخیره سازد؛ بنابراین در زمستان، دیوارها به داخل ساختمان گرما می­‌دهند، درحالی‌که در روزهای گرم تابستان اثر خنک‌کنندگی دارند.

استفاده از آجر اصفهان برای نما چه اهمیتی دارد؟

نمای ساختمان مانند یک حفاظ بیرونی برای ساختمان است که از ساکنان در برابر شرایط جوی طبیعی مانند بادوباران و درجه حرارت و رطوبت شدید محافظت می­‌کند. نمای آجری ورود انرژی گرمایی خورشید به درون ساختمان را به حداقل می‌رساند. این ویژگی آجرنما به نوبه خود، مصرف انرژی برای خنک‌کنندگی ساختمان را کاهش می‌­دهد که در نهایت منجر به مصرف حداقل هزینه سوخت می­‌شود.

برای نگه‌داشتن آجرها در کنار هم و ساخت نمای آجری ملات لازم است. در صورت خراب‌شدن ملات نمای ساختمان ترک می­‌خورد؛ بنابراین طراحان و نماکارانی که از آجرنما استفاده می‌کنند باید در آجرکاری کاملاً خلاق باشند.

آجر نما در ساختمان مدرن
آجر نما در ساختمان مدرن

برای خرید آجر اصفهان یا اطلاع از قیمت آجر اصفهان اینجا را کلیک کنید.

استفاده از آجرهای مرغوب مانند آجر اصفهان و ملات باکیفیت، زیبایی ماندگاری برای نمای ساختمان شما فراهم می‌کند.

به طور معمول از چندین نوع مصالح ساختمانی مختلف جهت نمای بیرونی بناها و مجتمع‌های ساختمانی استفاده می‌شود. نماهای آجری از نظر معماری و زیبایی‌شناختی طرف‌داران زیادی دارد و با اکثر شرایط آب‌وهوایی در ایران سازگار است. آجرنما که از مصالح ساختمانی خاکی ساخته می­‌شود، نسبت به سطوح نمای سنگی، کامپوزیت و گچ‌کاری شده، جایگزین بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای است. این نمای آجری نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد و بادوام است.

در این صورت استفاده از آجر اصفهان در نمای ساختمان و دیوارهای داخلی ساختمان، آب‌وهوای داخلی دلپذیری را ایجاد می‌کند که به معنای داشتن خانه‌های سبز و دوستدار محیط‌زیست است.

ویژگی‌ها و مواد سازنده آجر نسوز چیست؟

از آجر نسوز در دیواره‌های بیرونی و دیواره‌های داخلی کوره‌ها، جعبه‌های آتش‌نشانی و شومینه‌ها استفاده می‌شود. هدف از ساخت آجرهای نسوز، مقاومت در برابر دمای بالا است. آجر نسوز از خاصیت رسانایی حرارتی پایینی برخوردار است، بنابراین بهره‌وری انرژی آن بیشتر است. این نوع آجر در برابر درجه حرارت‌های بالا در محدوده دمای بالا بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم است.

آجرهای نسوز متراکم در عملیاتی که دارای تنش‌های مکانیکی، شیمیایی یا حرارتی شدید هستند، کاربرد دارند. از این نوع آجر در ساخت دیواره‌های کوره‌های صنعتی با دمای بالا، مانند کوره بلند ذوب‌آهن و فولاد، تنورها و اجاق‌گازهای پخت غذا، کوره قوس الکتریکی و کوره‌های دوار استفاده می­‌شود.

مواد اولیه اصلی آجر نسوز عبارت‌اند از خاک رس، سیلیس، ماسه quartz، سنگ معدن chromium، پودر آلومینیوم فلزی، آسفالت، گرافیت، کاربید سیلیکون و بسیاری مواد دیگر.

استفاده از آجر نسوز در کوره
استفاده از آجر نسوز در کوره


از ویژگی‌های مهم آجر نسوز آن است که از استحکام بالایی برخوردار بوده، فرایند تولید ساده‌ای دارد و دسترسی به مواد اولیه آن آسان است. آجر نسوز کاربرد گسترده‌ای در کوره‌های صنعتی داشته و به‌عنوان دیواره‌های کوره به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا و عایق حرارتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌منظور خرید آجر نسوز در اصفهان که دارای بهترین کیفیت و استاندارد باشند، می‌توانید از طریق مدرن آتی اقدام نمایید.

انواع آجر نسوز و موارد کاربرد کدام‌اند؟

آجرهای نسوز به روش‌های مختلفی تهیه می­‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی دارند. اگر علاقه‌مند به خرید بهترین آجر اصفهان و یا انواع آجر نسوز باشید، لازم است با انواع مختلف آن آشنا شوید. انواع آجرهای نسوز عبارت‌اند از:

آجر نسوز معمولی: از این آجر برای دیواره‌های داخلی کوره‌های عمومی استفاده می‌شود. دمای دیواره کوره، کف آن و درون دودکش کمتر از ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد است. دمای احتراق در درون کوره بیشتر از ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است.

آجر آلومینیومی سنگین: این آجر در دمای خیلی زیاد و مناطق مقاوم در برابر سایش کوره‌های عمومی و کوره‌های جوشان آب به کار می‌­رود. دمای احتراق بالا در این کوره بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد است.

آجر نسوز سبک: از این آجر در دیواره کوره‌هایی که در معرض سرباره دمای بالا و گازهای خورنده نیستند و درجه حرارت در کوره بین ۱۱۵۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است، استفاده می‌­شود.

آجر آلومینیومی سبک: مورداستفاده این آجر برای کوره‌های ذوب مواد در دمای زیر ۱۳۵۰ درجه سانتیگراد است که می‌تواند به طور مستقیم با شعله در تماس باشد.

آجر اصفهان
آجر اصفهان

چگونه شوره آجر نما اصفهان را پاک کنیم: شوره آجر نما و ۴ راه از بین بردن آن

شرکت مدرن آتی در توزیع انواع آجر اصفهان و انواع آجر نما اصفهان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف فعالیت دارد. همچنین این شرکت در فروش آجر نسوز در اصفهان نقش عمده‌ای دارد. می‌توانید نمونه کار‌ها و قیمت آجر اصفهان را در پیج ایسنتاگرام مدرن آتی دنبال کنید.

پارامترهای تعیین قیمت آجر اصفهان کدام‌اند؟

جهت تعیین قیمت آجر اصفهان و آجر نما به موارد متعددی باید اشاره کرد. پارامترهایی مانند نوع خاک مصرفی، نحوه تولید آجر، رنگ آجر، مواد اولیه مصرفی برای تولید آجر، کیفیت محصول نهایی و بسته‌بندی محصولات به‌منظور ارائه به بازار، در قیمت‌گذاری آجر تأثیر دارند. هرکدام از این پارامترها به‌تنهایی نیز در تعیین قیمت گران­ترین و یا  ارزان­ترین آجر مصرفی در داخل ساختمان یا آجرنما اثر دارند.

هنگام خرید آجر اصفهان یا آجرنما و دریافت قیمت درب کارخانه از پارامترهای تعیین‌کننده قیمت مطلع گردید تا مطمئن شوید قیمت محصول با شرایط آجر هماهنگی دارد.

توجه داشته باشید که اگر آجری ارزان­تر از آجر دیگری باشد، نشانه بی‌کیفیت بودن آن نیست. زیرا پارامترهای مختلفی روی قیمت آجر اثر دارد. به‌عنوان نمونه اگر از خاک رس برای تولید آجر استفاده شود، چون در قیاس با خاک­های دیگر ارزان­تر است قیمت محصول نهایی مناسب­تر خواهد شد، ولی بی‌کیفیت نخواهد بود. همچنین آجر نمای سفالی ارزان­تر از دیگر آجر نماها است؛ ولی در عین زیباتر ساختن نما، کیفیت آن نیز بسیار مناسب است. نمونه دیگر از آجر نماهای ارزان، آجر سه سانتی است که از نظر ابعاد، رنگ و طرح متنوع است؛ اما قیمت پایین‌تری دارد.

نتیجه‌گیری

استفاده از آجرهای مرغوب از جمله آجر اصفهان برای ساخت بناها دارای مزایای زیادی است. آجر در برابر حرارت مقاوم است؛ بنابراین احتمال آتش‌سوزی خانه‌ها یا محل کسب‌وکار را کاهش می‌­دهد. استفاده از آجر باعث می‌­شود تا نویز و سروصدای کمتری به داخل ساختمان وارد شود و یا از ساختمان به خارج منتقل گردد.

بر خلاف چوب یا برخی مصالح دیگر لازم نیست برای محافظت از ماهیت آجر، آن را رنگ کنید. آجر ماندگاری زیادی دارد و تا حد زیادی نیازی به تعمیر و نگهداری آن وجود ندارد. اگر مشکلات دیوارهای آجری در بنا به‌موقع تشخیص داده شود، می‌­توان به‌جای جایگزینی کل دیوار یا سازه، به‌خوبی آنها را تعمیر نمود. در مجموع، آجر اصفهان به‌عنوان یک مصالح ساختمانی پایدار، می‌­تواند به جهان فعلی کمک کند تا برای سال‌های آینده مکان سبزتری باشد.

سوالات متداول

آجر اصفهان چه نوع آجرهایی را تولید می‌کند؟

کارخانه‌ها و کوره آجر پزی اصفهان انواع متنوعی از آجر نسوز اصفهان، آجر تیغه ای، آجر فشاری، آجر سفال، آجر سنتی و… تولید می‌کنند که اطلاعات بیشتری از این آجرها در همین صفحه درج شده است.

ویژگی‌های بهترین آجر اصفهان چیست؟

آجر در زمره مصالح ساختمانی قوی، پایدار، زیبا و سازگار با محیط‌زیست است که می‌­تواند به هر ساختمانی استحکام و جذابیت ببخشد. اگر به فکر آجرکاری هستید، بهتر است از آجرهای باکیفیت مانند آجر اصفهان استفاده نمایید.

پارامترهای تعیین قیمت آجر اصفهان کدام‌اند؟

جهت تعیین قیمت آجر اصفهان و آجر نما به موارد متعددی باید اشاره کرد. پارامترهایی مانند نوع خاک مصرفی، نحوه تولید آجر، رنگ آجر، مواد اولیه مصرفی برای تولید آجر، کیفیت محصول نهایی و بسته‌بندی محصولات به‌منظور ارائه به بازار، در قیمت‌گذاری آجر تأثیر دارند.

۵ امتیاز از ۷ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.