نانو آجر، ۱۲ کاربرد مواد نانو در محافظت از آجر

کاربرد مواد نانو در محافطت از آجر

دیوار آجری، اولین بخش از ساختمان است که در برابر محیط بیرونی قرار دارد و دچار تخریب و آسیب می‌­شود، بنابراین برای حل چنین مشکلاتی باید هزینه زیادی صرف شود. ما در این پست در مورد نانو آجر صحبت خواهیم کرد، ماده­‌ای که این مشکل را حل می‌­کند و باعث صرفه‌جویی زیاد در هزینه شما می‌­شود.

خانه­‌های آجری اغلب بسیار بادوام به نظر می­رسند که در واقعیت هم همین‌طور است. اما بااین‌حال، تحت‌تأثیر عوامل خارجی قرار دارند.معمولاً اختلاف دما و عوامل بیولوژیکی استحکام آجر و دیگر مصالح ساختمانی را کاهش می­دهد و آنها را دچار تخریب می­کند.

البته با کمک روش‌­های مدرن می‌­توانید از آجرکاری نما محافظت کنید. اولین و مؤثرترین راه‌­حل استفاده از نانو آجر است تا رطوبت به‌سادگی جذب آجر نما نشود. در ادامه به‌صورت کامل محلول نانو آجر، ویژگی‌­های نانو آجر و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌‌کنیم.

نانو آجر یا پوشش نانو آجر چیست؟

نانو آجر ماده‌ای مایع است که در تماس با هوا (اکسیژن) به جامد تبدیل می‌شود و از مخلوطی از مواد طبیعی و ساخته شده با فناوری نانو ترکیب می‌شود تا در نمای آجر داخلی و خارجی به کار رود.

مواد نانو آجر
مواد نانو آجر

محلول نانو، یک‌لایه‌ی محافظ قوی و شفاف که قادر به مقاومت در برابر عواملی است که بر روی نمای آجری تأثیر می‌گذارد؛ تا بتواند عمر نما را افزایش داده و تاحدامکان در شرایط اولیه خود نگه دارد.

در ساخت نانو آجرها از مواد زیادی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها سیلیس با نماد شیمیایی (SiO2) و تیتانیوم (نماد شیمیایی (TiO2) و بسیاری مواد دیگر است که به روشی خاص و پرهزینه با هم ترکیب می‌شوند.

شکی نیست که این ترکیبات باتوجه‌به قسمتی که قرار است لایه محافظ پوشش نانو روی آن اعمال شود متفاوت است. به این معنی که قسمتی که قرار است با این ماده پوشش داده شود (نمای داخلی و خارجی) نیاز به ترکیبات متفاوتی دارد. برای اطمینان از تعامل و همگنی مواد و حفاظت از آنها به کارآمدترین و بهترین شکل ممکن، بهتر است با متخصصان این حوزه در مدرن آتی مشورت کنید. برای تماس می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه یا از طریق آیکون -واتساپ مدرن آتی در پایین صفحات سایت اقدام کنید.

حفاظت آجر و آجرنما
حفاظت آجر و آجرنما

حفاظت آجرنما با مواد مدرن

سطوح ساختمان مانند دیوارهای آجری، اولین قسمتی است که در برابر عوامل خارجی، آسیب می‌بیند و برای تعمیر چنین مشکلاتی و بازیابی دوباره آنها باید هزینه زیادی صرف شود؛ بنابراین امروز در مورد ارزیابی مواد نانو صحبت خواهیم کرد، ماده‌ای که این مشکل را حل می‌کند و باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه شما می‌شود.

اغلب خانه‌های آجری برای ساکنانشان بسیار بادوام به نظر می‌رسند. در واقع همین‌طور است. بااین‌حال، تحت‌تأثیر عوامل خارجی، حتی بادوام‌ترین مواد نیز می‌توانند غیرقابل‌استفاده شوند. تخریب ناشی از اختلاف دما (رطوبت جذب شده به مواد و انبساط در هنگام انجماد یا تبخیر)، خواص زمین و عوامل بیولوژیکی استحکام آجر و دیگر مصالح ساختمانی را کاهش می‌دهد. البته روش‌های مدرن برای محافظت از آجرکاری در برابر چنین عواملی ارائه شده است.

اولین و مؤثرترین راه‌حل استفاده از نانو آجر است تا رطوبت به‌سادگی جذب آجرنما نشود. نانو آجر یا همان مواد محافظ به طور گسترده در مهندسی صنعتی و عمران برای افزایش عمر مفید سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. معمولاً پوشش نانو تا عمق بیش از ۱ سانتی‌متر نفوذ می‌کند و پس از خشک‌شدن، یک پوشش نانومقیاس آب‌گریز در فضای منافذ آجر ایجاد می‌کند.

این پوشش باعث می‌شود که نمای آجری نه‌تنها ضد آب باشند؛ بلکه در برابر مواد شیمیایی و قارچ‌های بیماری‌زا نیز مقاوم باشند.

 نانو آجر
 نانو آجر

جزئیات بیش‌تر پوشش محافظ آجر

بیایید این نوع پوشش محافظ آجر را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

ساده‌ترین راه برای محافظت از آجر و افزایش عمر آجرکاری، آغشته کردن آن به مواد آب‌گریز (محلول نانو) است. مواد نانو امروزه به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند به‌سادگی رطوبت را از روی نمای آجری و منافذ روی آن دور کنند، بدون اینکه حتی به سطح آجر بچسبد.

مکانیسم عمل مواد نانو بسیار ساده است. نانو آجر منافذ آجر را می‌بندد و به این دلیل، رطوبت نمی‌تواند به داخل آجر نفوذ کند و باعث تخریب شود. چنین محصولاتی از بالابه‌پایین یا با استفاده از غلتک و برس اعمال می‌شوند. یا به طور یکنواخت روی سطح اسپری می‌شوند.

مواد نانو در حفاظت آجر نما بیشترین نقش را دارند و از تخریب طولانی‌مدت آنها جلوگیری می‌کنند. آنها دافع آب هستند و مقاومت در برابر یخ‌بندان را نیز افزایش می‌دهند. این نوع مواد برای مناطق شمالی بسیار مناسب است، زیرا رطوبت آنجا عمدتاً فقط در فصل گرم است.

این سری از مواد نانو آجر آب‌گریز، استحکام مصالح را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. نانوپوشش آجر رشد کپک و قارچ را تقریباً غیرممکن می‌کند.

  کاربرد مواد نانو
  کاربرد مواد نانو

برای طراحی مدرن داخلی این مقاله را بخوانید: آجر نسوز نمای داخلی در طراحی مدرن

آشنایی با کاربرد مواد نانو در حفاظت آجر و آجر نما

  • جلوگیری از نفوذ رطوبت و مواد شیمیایی به سطح آجر: آجر کاملاً رطوبت، شبنم و باران را جذب می‌کند و متراکم می‌شود. محلول نانو دارای خواص ضد آب است که عملکرد ساختاری آجر را بهبود می‌بخشد.
  • تقویت بافت آجر: نانو پوشش آجر به عمق مواد نفوذ می‌کند و در نتیجه آن را تقویت می‌کند.
  • حفاظت در دمای بالا: نانوپوشش آجر مقاوم در برابر حرارت است، بنابراین از تخریب دیوارهایی که تحت‌تأثیر دائمی دمای بالا قرار دارند، جلوگیری می‌کند.
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش: محلول نانو به طور مطلوب بر ساختار آجر تأکید می‌کند و آن را گویاتر می‌کند.
  • جلوگیری از تشکیل قارچ و کپک: در مناطق سایه‌دار و مرطوب، بر روی ساختمان‌های آجری، احتمال تشکیل قارچ زیاد است. نانو آجر به خشک نگه‌داشتن ساختمان کمک می‌کند.
  • محافظت در برابر آلودگی و گردوغبار: با زدن نانو پوشش آجر، یک‌لایه صاف و محکم روی آن تشکیل می‌شود که گردوغبار روی آن نمی‌نشیند.
  • بهبود ظاهر آجر: استفاده از نانو آجر می‌تواند ظاهر دیوار آجری را بهبود بخشد. انتخاب گزینه مناسب بستگی به جایی دارد که از آن استفاده می‌کنید: مناسب برای تکمیل دیوارهای خارجی یا داخلی. همچنین شفافیت را افزایش می‌دهد و نمای آجری را درخشان‌تر می‌کند.
  • تمیزکردن آسان آجر: با انتخاب نانو آجر می‌توانید در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید، زیرا تمیزکردن نانوپوشش آجری بسیار آسان و سریع است.
  • جلوگیری از چسبیدن لکه‌ها و کثیفی‌ها: مواد نانو از چسبیدن خاک، فضولات پرنده و شیره درختان به سطح آجر جلوگیری می‌کند.
  • ضد زردی و جلوگیری از فرسودگی و فرسایش زودهنگام.
  • دارای اثر خودتمیزشوندگی با آب باران.

چند نکته مهم در مورد نحوه خرید ارزان قیمت نانو آجر

بسیاری از مردم از وجود فناوری به نام «نانو آجر» بی‌اطلاع هستند. برای کسانی که تاکنون در این باره چیزی نشنیده‌اند، باید بگوییم: نانوتکنولوژی فناوری مبتنی بر تولید مواد با مونتاژ آن‌ها در سطح اتمی و بسیار کوچک است و در بیشتر زمینه‌ها به‌خصوص در حوزه ساخت‌وساز کاربرد فراوان است.

محافظ آجر (مواد نانو) یک ماده جهانی برای محافظت از نماهای آجری است. اما برای اینکه مواد نانو، عملکرد خود را به طور کامل انجام دهد، لازم است که آن را به‌درستی انتخاب کنید و به ترکیب آن توجه کنید.

  کاربرد مواد نانو آجر
  کاربرد مواد نانو

امروزه در هر فروشگاهی می‌توانید مواد نانو آجر را با طیف وسیعی از ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلف پیدا کنید. هر یک از آنها تفاوت‌های ظریف خاص خود را دارد که با تکنیک کاربرد، مصرف، شرایط عملیاتی و همچنین هزینه مرتبط است.

شما می‌توانید محلول نانو درجه یک با قیمت و کیفیت مناسب را از فروشگاه مدرن آتی خریداری کنید. قیمت نانو مورداستفاده برای آجر در این فروشگاه ارزان و برای کارفرماها مقرون‌به‌صرفه است. برای دیدن نمونه کارها به صفحه اینستاگرام مدرن آتی بپیوندید.

جمع‌بندی

ساده‌ترین راه برای محافظت از آجر و افزایش عمر آجرکاری آغشته کردن آن به مواد آب‌گریز (محلول نانو) است. مواد نانو امروزه به پیشرفتی رسیده‌اند که می‌‌توانند به‌سادگی رطوبت را از روی نمای آجری و منافذ روی آن دور کنند و از آنها در برابر تخریب محیط به‌خوبی محافظت کنند.

همان‌طور که گفته شد مکانیسم عمل مواد نانو بسیار ساده است. نانو آجر منافذ آجر را می‌‌بندد که به دلیل آن رطوبت نمی‌‌تواند به داخل نفوذ کند و باعث تخریب نمای آجری شود. مواد نانو در حفاظت آجرنما بیشترین نقش را دارد و از تخریب طولانی‌مدت آنها جلوگیری می‌‌کند. آنها دافع آب هستند و در برابر یخ‌بندان نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

۵ امتیاز از ۱۴ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.