آجر آنتیک از نما تا دکوراتیو ۲۰

نمای زیبای خانه با آجر آنتیک

استفاده از آجر در ساختمان‌سازی از دیرباز و در همه کشورهای دنیا مرسوم بوده است. با آمدن آجر، سرعت ساخت‌وساز به‌صورت قابل‌توجهی افزایش‌یافته و در ضمن استحکام بنا هم مدنظر بوده است. آجرها از مواد اولیه مختلفی ساخته شده و در رنگ‌ها و اشکال متنوعی تولید و عرضه می‌شوند. بافت آجر به‌خاطر طی مراحلی مثل تحت‌فشار گرفتن در قالب و پخته‌شدن در کوره، استحکام قابل قبولی برای تحمل فشار وزن ساختمان را دارد. در این مطلب با یکی از انواع آجرها بنام آجر آنتیک آشنا خواهیم شد.

معرفی آجر مدل آنتیک

مورداستفاده از انواع آجرهای قدیمی در صنعت ساخت‌وساز، بیشتر برای بخش سفت‌کاری، دیوارچینی و زیرسازی کف و سقف بنا بوده است. اما در حال حاضر انواعی از آجر برای ایجاد زیبایی در نمای سازه هم مورداستفاده قرار دارند. آجر آنتیک نوعی از آجر است که برای زیباسازی نمای ساختمان در مکان‌های متفاوتی قابلیت نصب دارد. اولین خصوصیت این آجر که در نگاه اول هم قابل تشخیص است، رنگ آن است. این آجر در میان معماران و سازندگان، به آجر دکوراتیو نیز معروف است.

در واقع تعداد رنگ‌های موجود از این آجر، بسیار زیاد است و نمی‌توان تعداد مشخصی برای این گوناگونی رنگ بیان کرد. علت این تنوع رنگ، ترکیب و مقدار مواد تشکیل‌دهنده در بافت این نوع آجر است که با تغییر حجم هر یک از آنها، شاهد تولید یک رنگ جدید در آجر خواهیم بود. طیف رنگی بسیار وسیعی از رنگ‌های سفید و روشن تا رنگ‌های بسیار تیره در محصولات تولیدی این نوع آجر وجود دارد.

بافت این آجر از مواد اولیه مختلفی تشکیل شده که عبارت‌اند از موادی مثل سیمان، مواد معدنی مختلف، رنگ اکسید آهن، مواد پلیمری مختلف و یا کروم که اندازه هرکدام قابل تغییر است. همین امکان تغییر مقدار مواد اولیه، باعث ایجاد طیف رنگی وسیعی در ظاهر آن شده است. استفاده از مواد مختلف در مرحله ساخت آجر آنتیک باعث شده تا میزان نفوذپذیری آن نیز بسیار کم باشد.

 124انتیک-دستی-نسوز-سایز-26-در-5-ونیم-کد-رندوم
آجرهای آنتیک زیبا در نمای ساختمان

کاربرد آجرهای آنتیک

آجر دکوراتیو به‌خاطر جنس مواد ترکیبی و مشخصات ظاهری که دارد در فضاهای مختلفی قابل‌استفاده است. انواع متنوع آن در ساخت نما برای محیط مسکونی، اداری و تجاری کاربرد زیادی دارند. تنوع ظاهری این آجر یک جلوه بسیار زیبا به آشپزخانه، ویترین مغازه، سطح خارجی ستون، فضای داخلی و بیرونی شومینه، اطراف محل اجاق‌گاز و هود، دیوار راهرو و یا اتاق‌خواب می‌بخشد.

همچنین آجر آنتیک برای استفاده در اتاق یا سالن پذیرایی و فضای پشت تلویزیون و فضای خالی در بین کابینت، بسیار عالی است.

241پلاک-مشکی-انتیک-سایز6ونیم-در26
اجرای نما با آجر آنتیک در نما و دیوار

مزایای آجر دکوراتیو

غیر از تنوع رنگ نامحدود در ظاهر این آجرها، دلایل دیگری هم برای استفاده از آن در محیط مسکونی و غیرمسکونی وجود دارد. عدم تغییر ظاهر این نوع آجر و عمر بالای آن، مزیت دیگری در کاربرد وسیع آن است. احتمال ایجاد انواع شکستگی، قاچ خوردگی، شوره زدن و یا ترک‌های ریزودرشت در آجر آنتیک بسیار بعید و یا حتی صفر است. وزن این آجر تقریباً یک‌سوم آجرهای معمولی است و مزیت مهم دیگر اینکه گران نیست و قیمت مناسبی هم دارد.

نصب این آجرها بسیار راحت است و تنوع طرح‌های قابل‌اجرا با استفاده از آن بسیار بالاست. استفاده از آن باعث کاهش زیاد آلودگی صوتی محیط شده و در برابر تابش نور شدید، تماس با آب و سرما و گرما هم بسیار مقاوم است. بدنه این آجر بسیار محکم است و در مواقع اصابت ضربات احتمالی هم مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده است.

آجر آنتیک قهوه‌ای

یکی از انواع بسیار پرمصرف این آجر را باید آجر قهوه‌ای رنگ آنتیک دانست. با اینکه نام آن آجر قهوه‌ای است اما همین یک رنگ آن هم تونالیته‌های بسیار متنوعی دارد. برای همین هم در ساخت یا اجرا و تغییرات دکوراسیون هر فضای خاصی، امکان استفاده از آن وجود دارد. مزیت بسیار مهم آجر آنتیک امکان هماهنگ کردن رنگ آجر با رنگ المان‌های موجود در داخل محیط و فضای اطراف آن است. این آجر در رنگ‌های بسیار روشن و یا بسیار تیره، قابل طراحی و ارائه است.

 

نمای زیبای خانه با آجر آنتیک
نمای زیبای خانه با آجر آنتیک

آجر آنتیک سفید

رنگ دیگر موجود در آجر آنتیک رنگ سفید است که بسیار هم موردپسند طراحان و معماران بوده است. در ترکیب این آجر دکوراتیو، نوعی خاک رس وجود دارد که پس از تماس با حرارت بالا و سرد شدن، رنگ سفید به آجر می‌دهد. آجر سفید آنتیک در بین طراحان دکوراسیون داخلی بسیار پرطرف‌دار است.

در واقع رنگ سفید آن شادابی و آرامش بسیار زیادی به محیط داده و ضمن روشن و پرنور کردن فضای داخلی، از امکان هماهنگی بسیار بالایی با انواع اثاثیه، فرش، پرده و مبلمان نیز برخوردار است.

کلام پایانی

آجر به‌خاطر حضوری تأثیرگذار در بنای محل زندگی بشر، یکی از مصالح و اقلام همیشگی مورداستفاده در ساخت سازه بوده است. طراحی و ساخت ظاهر ساختمان نیز از این حضور بی‌نصیب نبوده و آجر آنتیک در ایجاد جلوه بصری زیبا و البته خاطره‌انگیز نما، نقش بی‌بدیلی دارد. این نوع آجر در صورت وجود تماس زیاد با عوامل مخرب محیطی، سازگاری بسیار بالایی دارد و تغییر زیادی در شکل قبلی نما و محیط ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت جزئیات بیشتر و قیمت آجر نما  با ما تماس بگیرید یا به دایرکت پیج اینستاگرام مدرن آتی و یا واتساپ پیام دهید.

۵ امتیاز از ۱۷ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.