آجر لفتون و ۸ ویژگی‌ آن

آجر لفتون و ویژگی‌های آن

یکی از محبوب‌ترین انواع آجر در ساخت‌وساز ساختمان‌ها آجر لفتون است. این آجر در ابتدا در ایران مورداستفاده قرار گرفت. این نوع از مصالح ساختمانی مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و رطوبت دارند. رنگ اکثر آجرهای لفتون زرد است. بااین‌وجود این آجرها در رنگ قرمز نیز تولید می‌شوند. رنگ نهایی این آجر به مواد اولیه و نحوه قراردادن آن در کوره بستگی دارد. در صورت استفاده از حرارت بالاتر برای خشک‌کردن آجرها، رنگ آن‌ها اندکی تیره‌تر خواهد بود.

ویژگی‌ها و مشخصات کلی آجر لفتون

بسیاری از افراد خواهان استفاده از آجر لفتون درون مصالح ساختمانی هستند. به‌طورکلی این نوع از آجرها نزدیک به سی درصد مقاومت بالاتری در برابر فشارهای خارجی نسبت به آجر سفال دارند. ازاین‌جهت استفاده از این آجر در مکان مختلف با فشار بیشتر ایده‌آل‌تر است. همانند سایر آجرها برای ساخت آجر لفتون از خاگ رس استفاده می‌شود. بااین‌وجود خاک رس مورداستفاده برای این نوع آجر باید خلوص بالایی داشته باشد.

در صورت استفاده از خاک رس با ناخالصی، کیفیت نهایی آجرها به طور قابل‌توجه پایین خواهد آمد. بسیاری از افراد از آجر لفتون برای ساخت دیوارهای اصلی استفاده می‌کنند. در صورت تمایل برای استفاده از این نوع آجرها در دیوارها، باید از سایزهای بزرگ‌تر آجر استفاده کرد. همانند سایر مدل‌های آجر، آجر لفتون نیز دارای انواع مختلفی است. میزان مقاومت این آجرها در برابر فشارهای خارجی و گرما تا حد زیادی به مکان مورداستفاده آن‌ها در ساختمان بستگی دارد.

وزن آجرهای لفتون نسبت به آجرهای دیگر اندکی بیشتر است. به‌طورکلی وزن این آجرها نسبت به آجرهای سفالی هم‌اندازه در حدود ده درصد بیشتر خواهد بود. یکی از دلایل بالاتر بودن وزن این نوع آجرها استفاده از خاک رس با خلوص بیشتر است. وزن بالاتر این آجرها مقاومت آن‌ها را در برابر فشارها و سایر عوامل خارجی مثل آتش‌سوزی به طور قابل‌توجهی بالاتر برده است. همانند آجر سفال، در این آجر نیز تعداد حفره‌ها باتوجه‌به سایز آجرها تغییر می‌کند.

تصویری از آجر قرمزرنگ لفتون
تصویری از آجر قرمزرنگ لفتون

مقاومت آجر از نوع لفتون

به دلیل ساختار منحصربه‌فرد آجر لفتون این نوع از آجرها یکی از بهترین انواع مصالح برای ساختار ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، این نوع از آجرها مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل خارجی دارند. در صورت تماس آجرهای لفتون با آب این آجرها سریع‌تر خشک خواهند شد. درواقع سرعت تبخیر آب از میان بافت‌های این نوع از آجر نسبت به آجرهای سفالی رایج نزدیک به سه برابر بیشتر است.

در سال‌های اخیر محبوبیت آجر لفتون برای استفاده در مکان‌های تحت‌فشار در ساختمان‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای استفاده از مواد مقاوم در ساختمان‌هاست. در بسیاری از مواقع به این نوع از آجرها، آجر ماشینی نیز می‌گویند. در برخی از آجرهای لفتون از خاک نسوز به‌جای خاک رس استفاده می‌شود. در صورت استفاده از این نوع خاک قیمت نهایی آجرها در حدود بیست درصد بالاتر خواهد بود.

در صورت استفاده از خاک نسوز مقاومت این آجرها در برابر آتش به طور قابل‌توجهی بالا خواهد رفت. مقاومت این نوع خاک در برابر فشارهای احتمالی وارده بر دیوارها و سطوح مختلف نسبت به خاک رس بالاتر است. در صورت تمایل به استفاده از خاک نسوز به‌جای خاک رس باید دمای کوره موردنظر برای ساخت آجرها را بالاتر برد. در صورت استفاده از خاک نسوز و نگه‌داشتن دمای کوره در حالت عادی آجرها به طور کامل پخته نخواهند شد.

نمایی از آجر زردرنگ لفتون
نمایی از آجر زردرنگ لفتون

کاربردها و مزایای استفاده از آجرهای لفتون

به دلیل استحکام بالای این نوع از آجرها از آن‌ها در اماکن بسیار زیادی استفاده می‌شود. در برخی از مواقع از آجر لفتون برای ساخت سقف مورداستفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای این نوع آجر می‌توان به ایجاد تیغه اشاره کرد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، این نوع آجرها تحمل وزن بالا را دارند. ازاین‌جهت می‌توان از آجر لفتون برای ساخت دیوار نیز استفاده کرد. درواقع آجرهای لفتون می‌توانند تا مقدار مشخصی در برابر فشار واردشده از سمت سقف نیز مقاومت کنند.

یکی از مزایای بزرگ استفاده از آجرهای لفتون قیمت بسیار پایین آن‌هاست. درواقع این نوع از مصالح ساختمانی باتوجه‌به کیفیت بسیار بالایشان، قیمت نسبتاً معقولی دارند. از دیگر مزایای این نوع از آجرها می‌توان به مقاومت نسبتاً بالای آن‌ها در برابر رطوبت اشاره کرد. در صورت تمایل به ساخت خانه در اماکن شرجی یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب به‌عنوان مصالح ساختمانی نیز این نوع از آجرهاست. این آجرها در محیط شرجی با رطوبت بسیار بالا شوره نخواهند زد.

تعداد حفره‌های آجر لفتون
تعداد حفره‌های آجر لفتون

نتیجه‌گیری

 آجر لفتون یکی از مقاوم‌ترین آجرها برای استفاده در ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید. این نوع از آجرها کیفیت بسیار بالایی نسبت به قیمتشان دارند. در صورت تمایل به ساخت خانه در اماکن با میزان بالای رطوبت در هوا می‌توان از این نوع مصالح برای ساختمان استفاده کرد. به دلیل مقاومت بالای این نوع از مصالح در برابر فشارهای خارجی از آن برای ساخت سقف یا ایجاد تیغه نیز استفاده می‌شود. در صورت تمایل به استفاده از این آجر با جنس خاک نسوز باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید یا به صفحه اینستاگرام مدرن آتی مراجعه نمایید.

۵ امتیاز از ۳ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.