ویژگی‌های یک آجر شیل باکیفیت

ویژگی‌های یک آجر شیل باکیفیت

امروزه بسیاری از پیمانکاران و معماران برای نمای بیرونی ساختمان از آجر شیل استفاده می‌کنند؛ چراکه این آجر هم طراحی بسیار مدرن و زیبایی دارد و هم حالت سنتی ساختمان را حفظ می‌کند. در واقع، امروزه یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی آجرهای قزاقی، آجرهای شیل هستند. دلیل این جایگزینی این است که این آجرها نسبت به آجر قزاقی قیمت بسیار مناسب‌تری دارند و نما و جلوه زیباتری را به ساختمان می‌بخشند.

ویژگی‌های آجر شیل

معمولاً شاهد تغییر رنگ در آجر شیل نیستیم و این آجرها عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به گونه‌های قزاقی دارند. رنگ آجرهای شیل بسیار طبیعی بوده و هیچ رنگ غیرطبیعی یا مصنوعی در آ‌ن‌ها استفاده نشده است. شاید برای شما سؤال پیش‌آمده باشد که چرا به این آجرها، آجر شیل گفته می‌شود؟

آجر نما شیل از خاک شیل ساخته شده‌ است که نوعی سنگ رسوبی به شمار می‌آید. این سنگ رسوبی پس از آسیاب شدن با دیگر کانی‌ها ترکیب می‌شود و ماده‌ای به نام شیل به وجود می‌آید. خاک شیل مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است از آن برای ساخت آجر استفاده می‌کنند.

جذب آب در این خاک بسیار زیاد است، اما سازندگان آجرهای شیل با استفاده از کوره‌های مخصوص، این آجرها را به شکلی آماده می‌کنند که میزان جذب آن‌ها برای نمای ساختمان مناسب باشد. معمولاً مدت زمانی که یک آجر در کوره قرار می‌گیرد، باعث ایجاد رنگ‌های متفاوت آن می‌شود. در حال حاضر، می‌توان گفت که ۷ رنگ متفاوت برای این آجرها وجود دارند که هرکدام نشان‌دهنده مدت‌زمان حضور آن‌ها در کوره است.

 شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل اینکه امروزه آجرهای شیل در اغلب ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، رنگ‌های جذاب و زیبای آن‌ها باشد. در واقع، کاربرد اصلی شیل‌های رسوبی در پروژه‌های ساختمان‌سازی و نماکاری است.

آجرهای شیل قهوه‌ای باکیفیت
آجرهای شیل قهوه‌ای باکیفیت

آجرهای شیل باکیفیت را اینجا ببینید.

یک آجر شیل باکیفیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آجرهای شیل به‌خاطرداشتن رنگ ثابت و استفاده‌نکردن از رنگ‌های غیرطبیعی معروف هستند. نکته بسیار مهمی که در آجرهای سنتی دیده‌ایم، این است که رنگ آن‌ها در طول زمان به دلیل بارش باران یا آفتاب خوردگی بسیار زیاد تغییر می‌کند. این در حالی است که آجرهای شیل این ویژگی را ندارند و به این دلیل که دارای رنگ طبیعی هستند، به‌واسطه بارندگی یا  آفتاب خوردگی، تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

از ویژگی‌های دیگری که معمولاً برای آجرها وجود دارد، شوره زدن آن‌ها است. شاهد هستیم که برخی اوقات به علت باران یا آلودگی و آلاینده‌های صنعتی و حتی جذب آب، آجرهای سنتی شوره می‌زنند. آجرهای شیل این‌گونه نیستند و به علت عدم جذب آب و آلاینده‌ها، به‌عنوان آجر ضدشوره شناخته می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که باعث شده است، آجر شیل در نمای ساختمان مورداستفاده قرار بگیرد، مقاومت بسیار زیاد آن است. آجرهای شیل در مقابل ضربات فیزیکی و فشار مقاومت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل، شهرداری‌ها از آن‌ها استفاده زیادی می‌کنند. از طرفی، آجر شیل به‌واسطه عدم آسیب به خاک کشاورزی و همچنین مقاومت در برابر یخ‌زدگی، به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها  برای ساختمان‌های کنار مزارع به شمار می‌آید.

آجرهای شیل باکیفیت گلبهی
آجرهای شیل باکیفیت گلبهی

آجرهای شیل گلبهی باکیفیت را اینجا ببینید.

تفاوت آجر شیل و آجر نسوز

 خیلی از افراد ممکن است تصور کنند که آجر شیل و آجر نسوز یکسان هستند. البته به دلیل شباهت بسیار زیادی که این دو آجر دارند، به‌اشتباه چنین تصوری به وجود آمده است. ماده اصلی که با آن آجر نسوز را می‌سازند، خاک نسوز است، اما ماده اصلی تولید آجرهای شیل، خاک شیل است که نوعی سنگ رسوبی به شمار می‌آید.

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص کیفیت آجر این است که آن را درون یک ظرف پرازآب قرار دهید. وقتی که آجر کاملاً خیس شد، آن را بلافاصله داخل یخچال یا محیطی خنک و با رطوبت بالا قرار دهید. اگر آجر شوره بزند، به این معناست که این آجر تنها کیفیت بالایی ندارد، بلکه برای نمای ساختمان  نیز اصلاً مناسب نخواهد بود.

آجرهای شیل ترکیبی
آجرهای شیل ترکیبی

کوره‌های آجرپزی شیل

آجر نسوز علاوه بر نمای ساختمان در پی‌سازی، دیوارچینی و کف‌سازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.  آجرهای شیل در کوره‌های متناوب پخته می‌شوند. معمولاً این آجرها به مدت شش روز در کوره‌ها قرار می‌گیرند. البته نکته‌ای که وجود دارد، این است که چون حرارت در همه جای کوره به یک اندازه نیست، آجرها رنگ‌های متفاوتی دارند. به طور مثال، آجر نیم پخت، آجر قرمز، آجر ابلق، آجر سفید، آجر جوش و انواع و اقسام آجرها با رنگ‌های مختلف در حوزه ساختمان‌سازی در این کوره‌ها آماده می‌شوند.

هرکدام از این آجرها به علت نمای خاصی که دارند، در یک نوع از ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها استفاده می‌شوند. اگرچه قیمت آن‌ها نیز نسبت به آجرهای سنتی بیشتر است، اما کیفیت و کارایی بسیار بیشتری نسبت به آن‌ها دارند. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم که برای احداث ساختمان، از این آجرهای باکیفیت استفاده کنید.

از دیگر ویژگی‌های بسیار مهمی که آجرهای شیل دارند و آن‌ها را نسبت به دیگر آجرها متمایز می‌کنند، انبساط رطوبتی آن‌ها است. این سخن به معنای آن است که رطوبت هوا را به‌سرعت جذب می‌کنند و منبسط می‌شوند. البته این انبساط به‌مرورزمان از بین می‌رود. مقاومت در برابر آتش و میزان انتقال صوت نیز از دیگر ویژگی‌های جالب آن‌ها هستند. به همین دلیل و به‌واسطه خواص شیمیایی که دارند، در صنایع مختلف به طور گسترده استفاده می‌شوند.

آجرهای شیل قهوه‌ای صادراتی
آجرهای شیل قهوه‌ای صادراتی

کلام آخر

آجر شیل به دلیل کیفیت و تنوع بالا در رنگ و طرح به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است و جایگزین مناسبی برای آجرهای قزاقی محسوب می‌شود. این آجرها از خاک شیل ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آتش و ضربات فیزیکی دارند. آجرهای شیل با آجرهای نسوز در مواد اولیه خود تفاوت دارند و نباید آن‌ها را یکی دانست. برای تولید این آجرها نیاز به کوره‌های متناوب است تا بتوانند به‌خوبی یک آجر باکیفیت تولید کنند.

ما در فروشگاه مدرن آتی، انواع و اقسام مصالح ساختمانی از جمله آجر نسوز، آجر نما، آجر مدرن، تیغه، سفال، آجر سفال، شاموتی و غیره را ارائه می‌دهیم. اگر نیاز به هرکدام از این محصولات مانند آجر نما شیل دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آجر یا پیج اینستاگرام مدرن آتی آن‌ها را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.

این مقاله را هم حتما بخوانید:آشنایی با آجر ۱۰ سوراخ و کاربردهای آن

۴.۷ امتیاز از ۷ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.