شوره آجر نما و ۴ راه از بین بردن آن

چگونه شوره آجر نما را تمیز کنیم؟

آجر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح در ساخت ساختمان همواره موردنیاز بوده است و همچنان در ساخت اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به علت استحکام و ماندگاری بالا آجر جزئی بسیار مهم از دیواره و سقف هر ساختمان است. امروزه از انواع آجر علاوه بر فضای داخلی برای نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود، اما یکی از مشکلاتی که این کار ایجاد می‌کند شوره آجر نما است.

 ازآنجایی‌که نمای بسیاری از ساختمان‌ها از سنگ است، استفاده از آجر در نمای کار می‌تواند بسیار متفاوت و زیبا باشد. در ادامه بیشتر به علت به‌وجودآمدن شوره آجر و نحوه ازبین‌بردن و تمیزکردن آن می‌پردازیم.

شوره آجر چیست؟

شوره آجر نما به‌صورت لکه‌هایی به رنگ سفید و یا خاکستری بر روی سطح آجر به وجود می‌آید و به‌طورکلی نمای ظاهری خوبی نخواهد داشت. منبع اصلی ایجاد این شوره‌ها نمک‌هایی است که در ساختار شیمیایی خود آجر وجود دارند. زمانی که این نمک‌ها در سطح آجر با رطوبت موجود در هوا ترکیب می‌شوند و سپس این رطوبت با نور خورشید تبخیر می‌شود، تنها ذرات نمک‌ها بر سطح آجر باقی می‌ماند و کاملاً واضح و قابل دیدن خواهند بود.

البته این اتفاق به‌مرور رخ می‌دهد و در مناطق مرطوب و سرد معمولاً بیشتر دیده می‌شود. تکرار این اتفاق در مدت بسیار طولانی ساختار داخلی آجر را تضعیف می‌کند و آجر ممکن است مقاومت و زیبایی اولیه را نداشته باشد.

نمک‌هایی که باعث تشکیل شوره آجر نما می‌شوند بر اساس نوع ترکیب آجر می‌توانند از جنس نیترات، کربنات، سولفات و یا کلر باشند. تمامی این نمک‌ها در برخورد با رطوبت هوا واکنش یکسانی دارند و پس از تبخیر آب بر سطح آجر می‌مانند.

شوره آجر روی آجر قرمز
شوره آجر روی آجر قرمز

عوامل موثر در ایجاد شوره آجر

در ایجاد شوره آجر نما علاوه بر جنس خود آجر ممکن است عوامل دیگر نیز دخیل باشند که شوره زدن را تشدید و تسریع کنند. از جمله این عوامل می‌توان ملات آجر را نام برد. علاوه بر خود آجر ملات نیز می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد شوره داشته باشد؛ زیرا این مواد می‌توانند رطوبت بیشتری را به خود جذب کند و به علت سطح تماس بالا با آجر باعث انتقال این رطوبت به خود آجر شود. این رطوبت می‌تواند رطوبت موجود در هوا و یا آب تجمیع شده بین آجر‌ها در زمان باران باشد.

همچنین به علت حفره‌هایی که در بافت آجر وجود دارد رطوبت و نمک‌های محلول در آن به‌راحتی می‌توانند به سطح آجر برسند و پس از تبخیر تبدیل به شوره شوند. با کنترل نوع ملات و نوع آجر می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد شوره پیشگیری کرد. آجر و ملات هر دو باید تا جای ممکن جذب رطوبت پایین و نمک‌های محلول کمتری داشته باشند. برخی آجر‌های باکیفیت موجود در بازار در ساختار خود تقریباً هیچ نوع نمک محلول در آبی ندارند و استفاده از این نوع آجر‌ها در نمای ساختمان احتمال ایجاد شوره را تا حد ممکن پایین می‌آورد.

آجر‌هایی با رنگ قرمز و قهوه‌ای شوره‌ها را بیشتر نمایان می‌کنند. همچنین اگر آب موجود در ملات آجر بیش از حد مجاز باشد این آب در ملات باقی خواهد ماند و در فصول گرم رطوبت را به داخل آجر‌ها منتقل خواهد کرد.

نمای آجری یک ساختمان
نمای آجری یک ساختمان

آیا می‌توان از ایجاد شوره آجر نما جلوگیری کرد؟

اگرچه به علت وجود رطوبت و ترکیب آجر و ملات و وجود نمک‌های محلول در آب شوره آجر نما در طولانی‌مدت ایجاد می‌شود، اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن از ایجاد شوره جلوگیری کنید و یا آن را به تعویق بیندازید. مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از ایجاد شوره آجر این است که تا جای ممکن از رسیدن رطوبت به دیوار آجری جلوگیری کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به‌وسیله آن مانع رسیدن رطوبت به سطح آجر نما شوید استفاده از عایق‌های ضد آب از جنس نانو و غیره است. مواد نانو آجر نما را با بهترین کیفیت و قیمت از مدرن آتی بخواهید. همچنین می‌توانید بخش آجری نما را در زیر یک سقف کوتاه بسازید تا آب باران از بالا مستقیماً روی دیوار نریزد. معمولاً یکی از قسمت‌هایی که بیشترین شوره را می‌زند قسمت پایینی نمای آجری و نزدیک به سطح زمین است. به علت جمع‌شدن آب پس از باران و جذب رطوبت از زمین؛ بنابراین می‌توانید با ایجاد یک حائل میان سطح زمین و نمای آجری تا حد زیادی جلوی انتقال رطوبت به آجر و ملات را بگیرید.

همان‌طور که گفته شد ملات آجر نیز می‌تواند رطوبت را تا مدت‌ها درون خود نگه دارد و باعث تشدید ایجاد شوره شود؛ بنابراین در هنگام ساخت نما باید از حداقل آب برای ساخت ملات استفاده کنید. گاهی نیز رطوبت از پشت این نما و از داخل ساختمان به بیرون نفوذ می‌کند و باعث ایجاد شوره می‌شود. به‌این‌ترتیب با کنترل رطوبت نفوذی از داخل به بیرون نیز می‌توانید از ایجاد شوره آجر نما جلوگیری کنید.

یک ساختمان آجری قدیمی
یک ساختمان آجری قدیمی

ازبین‌بردن و تمیزکردن شوره آجر نما

برای تمیزکردن شوره آجر نما روش‌های مختلفی وجود دارد. ازآنجایی‌که وجود این لکه‌های سفید و خاکستری روی دیوار آجری نمای خوبی ایجاد نمی‌کنند و در طولانی‌مدت نیز بیشتر و بیشتر خواهند شد، بهتر است هرچند وقت یکبار برای ازبین‌بردن این لکه‌ها اقدام کنید. در ادامه به بررسی راه‌های ممکن برای ازبین‌بردن شوره می‌پردازیم.

۱- شستن دیوار با آب  

همان‌طور که آب پاک‌کننده هر کثیفی است، شوره آجر نما را نیز می‌توان با شستن دیوار با آب از بین برد. البته آب با فشار معمولی شیر کاربرد چندانی در این زمینه ندارد و لازم است که فشار آب بسیار بالا باشد و در سطح کوچکی از سری شلنگ خارج شود تا قدرت بیشتری داشته باشد. البته گفتنی است پس از این شستشو دیوار باید مجدداً خشک و بدون رطوبت شود تا خود این آب شوره بیشتری ایجاد نکند.

شستن و تمیزکردن شوره آجر
شستن و تمیزکردن شوره آجر

۲- برس زدن دیوار

استفاده از برس فلزی مخصوص می‌تواند یکی از راه‌های ازبین‌بردن شوره باشد. ازآنجایی‌که این روش نیازی به استفاده از آب و ایجاد رطوبت بیشتر ندارد روش مناسبی است. در این راه با استفاده از برس مخصوص لکه‌های نمک باقی‌مانده روی سطح دیوار به‌دقت جدا می‌شوند.

۳- استفاده از ماسه

در این روش که اصطلاحاً به آن ماسه پاشی نیز می‌گویند، حجم زیادی از ماسه ریز به سطح دیوار پاشیده می‌شود و در اثر ساییده شدن بر سطح دیوار نمک‌های رسوبی را جدا کرده و همراه خود می‌برد. در استفاده از این روش بهتر است از متخصصین کمک بخواهید.

دیوار آجری شوره‌زده
دیوار آجری شوره‌زده

۴- استفاده از محلول اسید

شوره آجر نما به علت یک واکنش فیزیکی در اثر تبخیر به وجود می‌آید. اما می‌توان در یک واکنش شیمیایی با اسید آن را از بین برد. البته باید توجه داشته باشید که نمک محلولی که باعث ایجاد شوره شده از چه نوعی است؛ زیرا ممکن است این روش روی همه نوع نمک شوره جواب ندهد. پس از تشخیص نوع نمک بر اساس نوع آجر و ملات، می‌توانید از انواع اسید‌های ضعیف و کم‌خطر برای شستن دیوار استفاده کنید. پس از انجام کار و ازبین‌رفتن شوره‌ها مجدداً دیوار را با فشار معمولی آب بشویید و خشک کنید.

این مقاله را حتما بخوانید: آجر شاموتی، از تولید تا کاربرد

جمع‌بندی

اگر شوره آجر نما باعث ازبین‌رفتن زیبایی نمای ساختمان شما شده است با استفاده از نکات گفته شده می‌توانید از ایجاد شوره جلوگیری و یا ایجاد آن را به تعویق بیندازید. همچنین اگر هم اکنون شوره را روی آجر‌های دیوار به‌خصوص در نقاط نزدیک به زمین مشاهده می‌کنید، با استفاده از کمک متخصصین ما در مدرن آتی در این زمینه و یا توسط خودتان شوره‌ها را از بین ببرید و زیبایی را مجدداً به نمای آجری ساختمان برگردانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موادنانو آجر با ما تماس بگیرید و برای دیدن نتایج استفاده از آن به پیج اینستاگرام مدرن آتی مراجعه کنید.

۴.۹ امتیاز از ۱۵ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.