انواع آجرنما نسوز در صنعت ساختمان

انواع آجر نما نسوز مورداستفاده در صنعت ساختمان

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی مواد و مصالح مورداستفاده در صنایع ساختمان‌سازی نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده‌اند. این تغییرات موجب شده‌اند تا ایمنی ساختمان در برابر بلایایی طبیعی یا حوادث دیگر افزایش پیدا کند. یکی از تجهیزاتی که در سال‌های گذشته بسیار موردتوجه مهندسان و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، آجرنما نسوز است. این آجرها توانایی تحمل حرارت‌های بسیار بالایی را دارند و در برابر آتش مقاوم هستند. ما در این مطلب قصد داریم تا انواع آجرنما نسوز را به شما معرفی کنیم.

آجرنما نسوز

آجرنما نسوز یکی از انواع مصالح ساختمانی است که وظیفه آن ‌مانند وظیفه سایر آجرهای معمولی خواهد بود. تفاوت بسیار مهمی که بین انواع آجرنما نسوز با آجرهای معمولی وجود دارد، این است که این مدل از آجرها توانایی تحمل حرارت‌های بسیار بالایی را دارند و می‌توانند در برابر آتش مقاومت کنند. ازاین‌رو، نه‌تنها در زمان آتش‌سوزی تخریب نمی‌شوند، بلکه از پیشرفت هرچه بیشتر آتش‌سوزی نیز جلوگیری می‌کنند.

انواع آجر نسوز نما معمولاً سفیدرنگ یا سفید مایل به زرد هستند اما می‌توانید سایر رنگ‌های آن را هم در بازار پیدا کنید. وزن هرکدام از این آجرنماهای نسوز نیز چیزی در حدود ۳ کیلوگرم خواهد بود. برای تولید این مدل از آجرها از یک نوع خاک رس مخصوص به نام خاک رس آتشین استفاده خواهد شد. در واقع، همین خاک رس به‌کاررفته در ساخت آجرنما نسوز است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش می‌شود بدون اینکه تغییر محسوسی در خواص ساختاری آن مانند ذوب شدن و یا نرم شدن ایجاد کند.

خاک رس آتشین از مهم‌ترین ترکیبات آجرنما نسوز است
خاک رس آتشین از مهم‌ترین ترکیبات آجرنما نسوز است

ترکیبات انواع آجرنما نسوز

ازآنجایی‌که مهم‌ترین ترکیب انواع آجر نسوز نما خاک رس آتشین است، ترکیبات به‌کاررفته در این خاک نیز ترکیبات آجرنما نسوز را تشکیل می‌دهند. خاک رس آتشین دارای درصد بسیار زیادی سیلیس و آلومینا غیر مضر است. برای ساخت آجرنما نسوز باید آن را با درصدهای کمی از آهک غیر مضر، منیزیم، اکسید آهن و سایر مواد قلیایی ترکیب کرد.

  • سیلیس

سیلیس (SiO2) در دمای حدود ۲۸۰۰ درجه سانتی‌گراد نرم می‌شود و در دمای ۳۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب خواهد شد و پس از ذوب شدن به یک ماده شیشه‌ای بدل می‌شود. نقطه ذوب و نرمی بالای این ماده باعث شده است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد برای تولید آجرنماهای نسوز استفاده شود.

  • آلومینا

آلومینا (Al2O3) دارای دمای نرم‌شدگی و همجوشی بالاتری نسبت به سیلیس است و در دمای ۳۸۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود.

  • آهک، منیزیم، اکسید آهن و مواد قلیایی

وجود این عناصر در ترکیبات انواع آجرنما نسوز به‌عنوان شار برای کاهش دمای نرم‌شدگی و همجوشی خواهد بود.

آجرنما نسوز در ساخت شومینه و کوره‌ها استفاده می‌شود
آجر نسوز در ساخت شومینه و کوره‌ها استفاده می‌شود

برای مشاهده انواع آجر نما نسوز ساختمانی به پیج مدرن آتی در اینستاگرام سر بزنید.

مراحل ساخت انواع آجرنما نسوز

حال که به‌صورت اجمالی با آجرنماهای نسوز آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا شما را با مراحل تولید این قطعات نیز آشنا کنیم. فرایند ساخت این آجرها شباهت بسیار زیادی به آجرها معمولی دارد و دارای مراحل زیر است:

  • حفر
  • هوازدگی
  • معتدل کردن
  • قالب‌گیری
  • سوزش

آجرنماهای نسوز از خاک رس آتشین تولید می‌شوند. ازاین‌رو، برای سوزاندن آن‌ها از یک نوع کوره‌های خاص و منحصربه‌فرد استفاده می‌شود و تحت کنترل درجه حرارت بسیار دقیقی قرار خواهند گرفت. همچنین برای تولید این مواد، مراحل سوزاندن و خنک‌کردن با سرعت پایین انجام خواهد گرفت.

انواع آجرنما نسوز در مدل‌های مختلفی در بازار موجود است
آجرنما نسوز در مدل‌های مختلفی در بازار موجود است

انواع آجرنما نسوز

باتوجه‌به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که آجرنماهای نسوز دارند، از آن‌ها در ساخت‌وساز، تولید کوره‌ها، شومینه‌ها، آتشکده‌ها و غیره استفاده می‌کنند. همچنین این آجرها را می‌توان به‌عنوان نمای ساختمان نیز به کار گرفت. اما باید بدانید که انواع آجر نسوز نما به‌صورت کلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

آجرنما نسوز اسیدی

آجرنما نسوز معمولی

این مدل از آجرنماها از خاک رس آتشین طبیعی با مخلوطی از خاک رس خرد شده و ماسه تولید می‌شود. ترکیبات آن حاوی ۵۰ تا ۷۵ درصد سیلیس و ۴۰ تا ۲۰ درصد آلومینا با مواد شار زیر ۱۰ درصد است. از این آجرنماها به‌عنوان پوشش نسوز اسیدی باکیفیت بالا برای کوره‌ها استفاده می‌کنند که می‌توانند تا دمای ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.

آجرنما نسوز سیلیس

یکی دیگر از انواع آجرنما نسوز که حاوی ۹۵ درصد سیلیس بوده، آجرنما نسوز سیلیس است. این آجرنماها از ماسه سنگ یا کوارتزیت با افزودن ۲ تا ۳ درصد آهک به‌عنوان ماده اتصال‌دهنده و شار تولید می‌شوند. از آن‌ها به‌عنوان پوشش اسیدی کوره‌ها برای تولید شیشه، برای دیوارها و قوس‌ کوره‌های فولادی و ذوب مس استفاده می‌کنند. این مدل از آجرنمای نسوز دارای مقاومتی در حدود ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

آجرنما نسوز گانیستر

آجرنما نسوز گانیستر از انواع سیلیسی سنگ گانیستر ساخته می‌شود. این سنگ حاوی ۸۵ درصد سلیس و ۱۰ درصد رس است که به آن ۲ درصد آهک اضافه می‌کنند. از ویژگی‌های این آجرنمای نسوز می‌توان به ‌سختی بالا، فشردگی و قابلیت تحمل دماهای بالای ۲۱۰۰ درجه سانتی‌گراد اشاره کرد.

آجرنما نسوز اساسی

آجرنما نسوز منیزیت

یکی از انواع آجرنما نسوز اساسی، آجرنما نسوز منیزیت بوده که از خاک رس آتشین حاوی ۸۵ درصد اکسید منیزیم و بین ۳ تا ۵ درصد اکسید آهن و آهک و آلومینا تولید شده است. از این آجرنماها به‌عنوان پوشش اصلی کوره‌ها استفاده می‌کنند و می‌توانند تا دمایی بین ۱۸۰۰ تا ۲۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.

آجرنما نسوز دولومیت

این مدل از آجرها از خاک رس آتشین با درصد بالایی از دولومیت ساخته می‌شوند. همچنین آن‌ها به‌عنوان جایگزینی ارزان برای آجر منیزیم در پوشش‌های کوره‌ها کاربرد دارند و می‌توانند تا دمای ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.

آجرنما نسوز بوکسیت

این مدل از انواع آجر نسوز نما از خاک رس آتشین با ۸۶ درصد بوکسیت تولید شده است که قابلیت تحمل دما تا ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

آجرنما نسوز دیرگدازهای خنثی کمتر به‌عنوان آجر نسوز استفاده می‌شود
آجرنما نسوز دیرگدازهای خنثی کمتر به‌عنوان آجر نسوز استفاده می‌شود

آجرنما نسوز دیر گذارهای خنثی

این مدل آجرها به‌عنوان بخش جداکننده بین لایه‌های اسیدی و بازی در کوره‌ها استفاده می‌شوند تا با یکدیگر واکنش ندهند. ازاین‌رو، این محصولات زیاد به‌عنوان آجرنما نسوز استفاده نمی‌شوند.

آجرنما نسوز کرومیت

این مدل از انواع آجرنما نسوز دیر گذارهای خنثی حاوی ۵۰ درصد سنگ‌آهن کروم، ۳۰ درصد اکسید آهن و ۲۰ درصد بوکسیت با سیلیس کم هستند که قابلیت تحمل دما تا ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارند.

آجرنما نسوز کربوراندوم

یکی از انواع آجرنماهای نسوز طبیعی آجرنما نسوز کربوراندوم است که از خاک رس آتشین تولید می‌شود که حاوی درصد بیشتری کاربید سیلیکون است. این مدل آجرهای نسوز در کوره‌های برقی استفاده می‌شوند و می‌توانند تا دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.

آجرنما نسوز کروم منیزیت

این مدل از آجرنما نسوز از مخلوط کروم و منیزیت ساخته شده است.

آجرنما نسوز اسپینال

این مدل از آجرنما نسوز از مخلوط آلومینا و منیزیم به نسبت مساوی تولید شده است.

آجرنما نسوز فورستریت

این مدل از آجرنما نسوز از ماده معدنی اکسید سیلیکون منیزیم (۲ MgO SiO2) تولید می‌شود.

جمع‌بندی

آجرنما نسوز نوع خاصی از آجرهای معمولی هستند که در مقایسه با آن‌ها می‌توانند دماهای بسیار بالاتری را تحمل کنند. ماده تشکیل‌دهنده اصلی این آجرها خاک رس آتشین است که خود این ماده از ترکیب آلومینا و سیلیس به دست می‌آید. در نهایت نیز برخی مواد دیگر مانند آهک، منیزیم و غیره را برای افزایش مقاومت در برابر حرارت به آجرنما نسوز اضافه می‌کنند. انواع آجرنما نسوز را می‌توان در سه دسته آجرنما نسوز اساسی، آجرنما نسوز اسیدی و آجرنما نسوز دیر گذارهای خنثی قرار داد.

مقالات مرتبط:

صفر تا صد نما سنگ و آجر جر مدرن

شوره آجر نما و ۴ راه از بین بردن آن

آجر نما، همه آنچه باید بدانید!

۵ امتیاز از ۵ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.