آجر نما بهتر است یا سرامیک

آجر نما بهتر است یا سرامیک

در زمینه ساخت ساختمان، نمای سازه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرفی نما به‌عنوان شناسنامه بنا شناخته شده و هویت بصری ساختمان در نگاه اول، توسط نمای آن تعریف می‌شود. ازطرف دیگر نمای ساختمان باید مستحکم باشد و بتواند در برابر بارهای وارده به آن و حوادث طبیعی، مقاومت کافی را داشته باشد. از گذشته تا به امروز، از مصالح متفاوتی در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شده است. از نماهای خشتی و گلی بگیرید تا استفاده از آجر نما.

اما دو مورد از محبوب‌ترین مصالح مورداستفاده در نمای ساختمان‌ها در دنیای امروز، نمای آجری و سرامیکی هستند. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک از این مصالح بپردازیم و آن‌ها در مقام قیاس با یکدیگر قرار دهیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

چند نمونه آجر نما در تهران
چند نمونه آجر نما در تهران

همه چیز درباره آجر نما

یکی از محبوب‌ترین نماهای مورداستفاده در ایران، آجر نما است. دقت داشته باشید که این نما با دیوار آجری متفاوت است. در واقع دیوار آجری مربوط به مصالح سازنده دیوار شما است اما نمای آجری تنها روی سطح کار قرار می‌گیرد.

مزایای آجرهای نما

بزرگ‌ترین ویژگی این نما علاوه بر زیبایی بصری، خاصیت عایق گونه آجر است. آجر باوجوداینکه به‌عنوان ماده‌ای نفوذپذیر شناخته می‌شود، اما از دوام بالایی برخوردار است.  هنگامی که شما در ساختمان خود به‌جای دیوار آجری از نمای آجری استفاده می‌کنید، از طرفی در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کرده و از طرف دیگر، عایق‌بندی بهتری را ایجاد کرده‌اید.

از دیگر مزایای نمای آجری می‌توان به آن اشاره کرد باتوجه‌به اینکه تنها از یک‌لایه آجر در نما استفاده شده است، چیدمان بهتری نسبت به دیوار آجری دارد. برای اجرای این نما نیز معمولاً از یک‌لایه فیبر پشت نمای آجری استفاده می‌شود.

معایب آجرهای نما

اما همان‌طور که به آن اشاره کردیم، آجر استفاده شده در نمای ساختمان تنها جنبه ظاهری دارد. این مسئله باعث می‌شود تا امکان آسیب‌دیدن آجر نما بالا برود. در بسیاری از موارد دیده‌ شده نمای آجری به حدی تمیزکار شده که تشخیص آجری نبودن آن برای هر فردی سخت است. ظاهر نمای آجری معمولاً به رنگ قرمز است. البته رنگ آجر به رس استفاده شده در آن بستگی دارد که می‌توان با تغییر ساختار کمی تغییر در آن به وجود آورد؛ اما به‌طورکلی آجرهای نما به‌اندازه سرامیک تنوع ظاهری ندارند.

 

 

نحوه اجرای آجر در نما
نحوه اجرای آجر در نما

نمای سرامیک، مزایا و معایب آن

سرامیک به‌عنوان یکی از مصالح جدیدتر مورداستفاده در نمای ساختمان، ویژگی‌های مدرنی را می‌تواند به سازه اضافه کند. برخلاف آجر نما که حس صمیمانه و گرم‌تری را به انسان القا می‌کند، سرامیک با داشتن ساختاری تیز و مدرن، می‌تواند نمایی مدرن و امروزی را به ساختمان شما بدهد. از طرفی طراحی در دنیای امروز به سمت ساده‌تر شدن حرکت می‌کند و نمای سرامیک مصداق بارز ضرب‌المثل “زیبایی در سادگی” است.

مزایای سرامیک

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سرامیک در نمای ساختمان نسبت به نمای آجری، تنوع بالای آن است. در واقع نمای آجری دست طراح را تا حدودی در طراحی ساختمان مدنظر می‌بندد، اما سرامیک انواع بسیار گسترده‌ای دارد و معماران می‌توانند باتکیه‌بر این متریال، هرگونه نمای دوبعدی و سه‌بعدی در رنگ‎بندی مختلف را طراحی کنند.

جدای از شکل ظاهری و زیبایی بصری نمای سرامیکی، این محصول از نظر مقاومت نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. در واقع سرامیک به دلیل ساختار درونی که دارد، عایق بسیار خوبی برای رطوبت نیز هست و از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند.

معایب سرامیک

استفاده از سرامیک می‌تواند نمای زیبایی را برای ساختمان به وجود آورد. البته استفاده از این محصول معایبی را نیز به دنبال دارد. سرامیک عایق خوبی برای صدا نیست. از طرفی به علت ساختار شکننده‌ای که دارد، احتمال ترک‌خوردن و شکستگی آن بالا است. همچنین سرامیک ممکن است در برابر آفتاب تغییر رنگ دهد. مقاومت این محصول در برابر بعضی حوادث طبیعی مانند طوفان نیز ممکن است کم باشد و این حوادث نیز سبب ایجاد شکستگی در سرامیک شوند.

 

نمونه مدرن از اجرای سرامیک در نما
نمونه مدرن از اجرای سرامیک در نما

تفاوت‌های آجر نما و سرامیک

در قسمت‌های قبل به تفکیک درباره ویژگی‌ها و مزایای آجر و سرامیک صحبت کردیم، اما در این بخش می‌خواهیم طی یک جمع‌بندی کلی، این دو متریال را با هم مقایسه کنیم. اولین مسئله‌ای که درباره این مصالح باید بررسی شود، مقاومت آن‌ها است. آجر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مصالح موجود در بازار شناخته می‌شود که از مقاومت بالایی برخوردار است. آجرهایی که در نما کار می‌شوند از مقاومت بیشتری نسبت به سرامیک برخوردارند.

به‌نوعی می‌توان گفت سرامیک فانتزی‌تر است و مقاومت کمتری از آجر دارد، اما همان‌طور که گفته شد از تنوع بیشتری برخوردار است و می‌توان طرح‌های مختلفی با سرامیک اجرا کرد. شاید یکی از مزایای مقاومتی سرامیک نسبت به آجر نفوذپذیری کمتر آن نسبت به آجر است. در واقع آجر به دلیل ساختاری که دارد، در مقابل رطوبت، آب و مایعات دیگر حساسیت بیشتری دارد.

البته می‌توان با نصب لایه محافظ، از نفوذ آب به آجر جلوگیری کرد. سرامیک نیز به دلیل ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ای که دارد، در مقابل مایعات نفوذپذیری کمتری دارد. بااین‌حال سرامیک نیز به طور کامل نفوذناپذیر نیست و توصیه می‌شود که روی سرامیک نیز از لایه محافظ استفاده شود.

آخرین تفاوت مهمی که سرامیک و آجر دارند، به‌ظاهر آن‌ها برمی‌گردد. نمای آجری از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که با ایجاد حسی نوستالژی در افراد، باعث می‌شود بیش‌ازپیش به خانه خود احساس تعلق خاطر داشته باشند، اما همان‌طور که به آن اشاره شد آجر از تنوع بالایی برخوردار نیست. درصورتی‌که می‌خواهید ساختمان شما از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار باشد، باید از سرامیک در نمای ساختمان استفاده کنید.

استفاده از سرامیک سبز در نما
استفاده از سرامیک سبز در نما

اهمیت نما در ساختمان

تا اینجای مقاله به بررسی آجر نما و سرامیک پرداختیم، اما مسئله‌ای که در این قسمت به آن می‌پردازیم، اهمیت نما در ساختمان است. متأسفانه بسیاری از سازندگان اهمیت نما در ساختمان را درک نکرده‌اند. استفاده از نمای متفاوت و باکیفیت در ساختمان به‌تنهایی می‌تواند باعث خاص‌تر شدن پروژه شما شود. علاوه بر مبحث زیبایی‌شناسی، کیفیت مصالح استفاده‌شده در نمای ساختمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمای ساختمان قسمتی است که بیشترین تماس را با محیط بیرون دارد و از طرفی هویت بصری ساختمان را مشخص می‌کند. در صورت استفاده از مصالح بی‌کیفیت، نمای ساختمان در مدت کوتاهی به هم می‌ریزد. اگر به جنبه اقتصادی قضیه هم نگاه کنیم، استفاده از نمای زیبا باعث افزایش قیمت ملک شما می‌شود. همچنین در صورت استفاده خلاقانه از مصالحی مانند آجر و سرامیک، می‌توانید با کمترین هزینه، بالاترین بازدهی را دریافت کنید.

ازطرفی سالم ماندن نما در طول سالیان طولانی، از افت قیمت ساختمان کم می‌کند. مدرن آتی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های آجر، با داشتن دو دهه تجربه در این بازار، همواره بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات نمای ساختمانی ازجمله آجر نما را به بازار ارائه کرده است. ما همواره سعی کردیم تا با ارائه بهترین محصولات، اعتبار خود را نزد مشتریان حفظ کنیم.

نمای آجری سوراخ‌دار از داخل آجرها
نمای آجری سوراخ‌دار از داخل آجرها

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به بررسی آجر نما و نمای سرامیکی پرداختیم. همان‌طور که در مقاله خوانید هرکدام از این مصالح مزایا و معایب خود را دارند و شما بسته به نیازتان، می‌توانید هرکدام از این محصولات را انتخاب کنید، اما اگر بخواهیم این دو متریال را در مقام قیاس قرار دهیم، باید بگوییم که آجر باتوجه‌به شرایط ایران و مقاومت بالاتری که دارد، از محبوبیت بالاتری برخوردار است.

درصورتی‌که نیاز به تهیه این محصولات دارید، می‌توانید باکیفیت‌ترین آن‌ها را از مجموعه ما تهیه کنید. همچنین اگر نیاز به کسب هرگونه اطلاعات بیشتر درباره این مصالح دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید و صفحه اینستاگرام مدرن آتی را دنبال کنید.

۴.۹ امتیاز از ۱۱ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.