آجر مهندسی، سازگار با محیط‌زیست

آجر مهندسی سازگار با محیط زیست

همه ما به‌خوبی می‌دانیم آجر چیست. اما باید بدانید که همه آجرها یکسان ساخته نمی‌شوند. برخی آجرها با عنوان آجر مهندسی با سایر آجرهایی که می‌شناسید کمی متفاوت هستند. اندازه این آجرها مانند آجرهای استاندارد است اما از شکل‌های متفاوتی برخوردار نیستند.

دلیل اینکه این آجرها از نظر شکل، طرح متفاوتی ندارند، این است که کاربرد آن‌ها برای موارد زیباسازی نیست. این آجرها بیشتر برای موارد پایه ساختمان و پشتیبانی سازه‌ای استفاده می‌شود. در واقع در لایه‌های زیرین ساختمان که نمای اصلی را تشکیل نمی‌دهند از آجر سبز استفاده می‌شود.

آجر مهندسی دارای سه سوراخ
آجر مهندسی دارای سه سوراخ

آجرهای مهندسی برای مهندسان!

اگر از آن دست افرادی هستید که اولین‌بار است نام آجر مهندسی را شنیده‌اید، باید بدانید که این آجرها از نظر مقاومت در برابر فشار، دوام و جذب آب زیاد با سایر آجرها تفاوت دارند. اغلب سطحی صاف دارند و در دو کلاس A و B طبقه‌بندی می‌شوند. آجرهای طبقه A استحکام بیشتری دارند و کمتر از ۴.۵ درصد آب جذب می‌کنند.

این آجرها اغلب در رنگ سبز هستند و به همین دلیل به آن‎‌‌ها آجر سبز نیز گفته می‌شود. آجرهای نوع B کمتر آب جذب می‌کنند و وزن کمتری را نیز تحمل می‌کنند. رنگ این آجرها اغلب قرمز است و شاید نمونه‌های زیادی را از این نوع آجرها دیده باشید.

تفاوت را با آجرهای مهندسی احساس کنید

زمانی که قرار است پروژه‌ای ایمن بسازید، لازم است تا حتماً پایه‌های این پروژه‌ها را ایمن‌سازی کنید. بسیاری از این آجرها، به نحوی قرار می‌گیرند که حتی از سطح زمین هم بالاتر نمی‌آیند و به‌عنوان زیر بنای ساختمان قرار می‌گیرند. وجه تمایز این آجرها استحکام و دوامی است که دارند. از طرفی چون اصلاً دیده نمی‌شوند، شکل ظاهری آن‌ها اغلب دیده نمی‌شود.

آجرهای معمولی به دلیل بافت متخلخلی که دارند آب را جذب می‌کنند، اما آجر مهندسی کمتر آب جذب می‌کند. این باعث می‌شود که رطوبت نیز کمتر وارد پی ساختمان شود و پی خشک خواهد ماند. چون ظاهر شکیلی هم ندارند، نباید نگران قیمت باشید. این آجرها به طرز چشمگیری ارزان‌تر از آجر معمولی هستند؛ به همین دلیل اغلب برای پی ساختمان‌ها استفاده زیادی از این آجرها می‌شود.

این آجرها به کمک ملات به هم متصل می‌شوند
این آجرها به کمک ملات به هم متصل می‌شوند

برای ساخت آجر، آماده شوید

آجر مهندسی برای اینکه بتواند هدف شما را برآورده کند، باید فرایند خاص تولید را پشت سر بگذارد. انتخاب خاک مناسب و دمای بالا، از نکات مهمی است که در تولید این آجر باید مدنظر داشت. ازآنجاکه این آجرها همان آجرهای معمولی تشکیل شده از خاک رس هستند که دمای بسیار بالایی را تحمل می‌کنند، کم‌کم به رنگ آبی کم‌رنگ یا سبز درمی‌آیند. در واقع رنگ آن‌ها نشان‌دهنده میزان حرارت و البته ترکیب‌شدن با اکسیژن است و برای زیبایی به این رنگ درنیامده‌اند.

دمای بسیار بالا باعث می‌شود این آجرها خشک شوند و این خشکی آن‌ها را در برابر جذب آب مقاوم می‎‌کند. از طرف دیگر، باعث می‌شود سطحی غیرقابل‌نفوذ داشته باشند و همین نیز در اثر حرارت بسیار بالا به دست می‌آید. نکته مهم داشتن سه سوراخ بر روی این آجرها است که در ادامه علت و مزایای داشتن این سه سوراخ را توضیح خواهیم داد.

این آجرها ظاهر زیبایی ندارند
این آجرها ظاهر زیبایی ندارند

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: آشنایی با آجر ۱۰ سوراخ و کاربردهای آن

کجا از آجر مهندسی استفاده کنیم

 البته پیش‌ازاین نیز ذکر کردیم که این آجرها در فونداسیون ساختمان اغلب استفاده می‌شوند. اما به طور معمول در قسمت‌های یا لایه‌های پایه‌ای زیرزمین نیز از این آجرها استفاده می‌شود. در واقع دو ردیف ابتدایی که بر روی زمین قرار می‌گیرد نیز اغلب از آجر مهندسی  استفاده می‌شود تا مانع از نفوذ آب به پی ساختمان شود.

البته موارد استفاده این آجرها به همین‌جا ختم نمی‌شود. پل، کانال یا تونل که ممکن است جذب آب باعث خرابی پی شود نیز از این آجرها استفاده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید حتی در ساختمان‌های معروفی مانند امپایر استیت در نیویورک نیز از این آجر استفاده شده است.

این آجرهای سوراخ

البته از دلایل دیگری که به‌راحتی می‌توانید آجر مهندسی را از سایر آجرها تشخیص دهید، وجود سوراخ بر روی آجر است. اغلب این آجرها سه سوراخ دارند و اما آیا می‌دانید دلیل آن چیست؟ اولین دلیل، ساختار خود آجر است که باعث ایجاد سوراخ بر روی آن شده است. برای اینکه از این آجر در ساختمان استفاده شود، باید آن‌ها را به دیوار متصل کرد. زمانی که آجر را با ملات به دیوار می‌چسبانید ملات در این سوراخ‌ها نفوذ می‌کند و در صورت وجود هرگونه تکان، حرکت را در سطح آجر توزیع می‌کند. با این کار آجرها به هم قفل می‌شوند.

البته این تنها دلیل نیست. با وجود سوراخی که بر روی آجر ایجاد می‌شود وزن آن کاهش می‌یابد و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهد بود. از همه مهم‌تر اینکه باعث می‌شود گرما به‌صورت یکنواخت‌تری در آجر پخش شود و به‌راحتی به سطح نفوذ نکند. از طرف دیگر به‌سرعت باعث خنک شدن آجر خواهد شد.

سوراخ‌های روی این آجر، انواع مختلفی دارند. سوراخ‌های قورباغه‌ای که بیشتر شبیه به فرورفتگی هستند باعث می‌شوند یک طرف صاف و سمت دیگر دارای چند فرورفتگی باشد. اما نوع دیگری از سوراخ، سه سوراخ بزرگ است که از هر دو سمت اجر قابل رویت است. هر دو نوع سوراخ همه مزیت‌ها را دارا هستند.

در اثر حرارت بالا رنگ آجر مهندسی تغییر می‌کند
در اثر حرارت بالا رنگ آجر تغییر می‌کند.

پیشنهاد سردبیر: انواع آجرنما نسوز در صنعت ساختمان

کلام پایانی

آجر مهندسی یکی از مقاوم‌ترین نوع آجرهایی است که در بازار وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را به دلیل داشتن سوراخ یا رنگ سبزی که دارند از سایر آجرها متمایز کنید و بشناسید. این آجرها که اغلب از خاک رس تهیه می‌شوند، در کوره با دمای بسیار بالا پخته می‌شوند؛ در نتیجه آب اضافی آن‌ها خشک می‌شود و در مقابل فشار و جذب آب بسیار مقاوم هستند.

از این آجرها در پی‌ریزی ساختمان استفاده می‌شود. تونل‌ها، کانال‌ها و پل‌ها نیز از دیگر مواردی است که می‌توانید این آجرها را در آن مشاهده کنید. برخی از بناهای قدیمی برای استحکام بیشتر از این آجر استفاده می‌کنند. این آجرها ظاهر زیبایی ندارند و ارزان‌تر از آجر معمولی هستند. آیا تابه‌حال این آجرها را دیده‌اید؟ برای مشاهده نمونه کارهای مدرن آتی به پیج اینستاگرام ما سر بزنید.

۵ امتیاز از ۴ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.