آجر زبره، قدیمی و ماندگار

آجر زبره، قدیمی و ماندگار

آجر زبره یا آجر گری از قدیمی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی است. اگر به ساختمان‌های قدیمی نگاه کنید خواهید دید که آجرهایی که در آن‌ها استفاده شده، با آجر‌هایی که امروزه به کار می‌روند فرق می‌کند. آجر‌های به‌کاررفته در ساختمان‌های قدیمی کاملاً یکدست هستند و هیچ سوراخی ندارند اما آجر‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند چندین سوراخ دارند. چرا در گذشته از این نوع آجر استفاده می‌شده است؟ آیا این محصول هنوز هم کاربردی دارد؟ این نوع آجر چگونه ساخته می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

نحوه تولید آجر گری

در گذشته آجر سازان هنگام ساخت آجرهای زبره، کنج‌های قالب را با دست می‌فشردند. به‌این‌ترتیب این آجر به آجر فشاری نیز معروف شد. امروزه، آجرهای زبره را از خاک رس خشک و بسیار ریز تولید می‌کنند. پرس‌های هیدرولیک یا پیچی خاک رس را تحت‌فشار زیاد در قالب‌ها فشرده می‌سازد.

کاربرد خاک رس خشک تضمین می‌کند که آجر حداقل انقباض را خواهد داشت. پس از آن، تقریباً بلافاصله آجرها در کوره پخته می‌شوند. در ساخت این نوع آجر، نیازی به فاز خشک‌شدن میانی نیست. آجر فشاری قرمز، ماشینی و کوره‌ای نمونه‌های دیگر این محصول هستند.

کوره آجر پزی
چگونگی تولید آجر فشاری یا زبره درگذشته و امروز

مشخصات آجر فشاری

آجر زبره سطح صاف، لبه‌های تیز و بندهای بسیار نازکی دارد. این نوع آجر مستحکم‌تر از آجر معمولی است و تراکم و دوام بیشتری دارد. همچنین، این آجر میزان جذب بالاتری دارد، اما این جذب بالا‌تر، از دوام آن نمی‌کاهد.

این محصول با طول بیست و دو، عرض ده و ضخامت پنج و نیم سانتی‌متری ساخته می‌شود. البته ممکن است انواعی از آن را با طول و عرض یکسان و ضخامت سه یا چهار سانتی‌متری مشاهده کنید. وزن هرکدام از این آجر‌ها تقریباً هزار و هفتصد کیلوگرم است. یعنی در هر تن از آن، حدوداً چهارصد و پنجاه تا پانصد آجر وجود دارد. قیمت آجر زبره در تاریخ انتشار این مقاله حدود ۴۰۰ تومان برای هر عدد در تن است.

کاربرد آجر زبره یا گری

آجر زبره آجری قدیمی است که از دهه ۱۸۶۰ تا اوایل قرن بیستم بسیار پرکاربرد بوده است. اما امروزه از کاربرد آن‌ها کاسته شده است. این نوع آجر درگذشته در ساخت طاق ضربی، دیوارهای باربر یا حمال سازه‌ها استفاده می‌شد. همچنین به‌صورت گسترده‌ای، پس از آبساب کردن این نوع آجر، آن را در نمای ساختمان‌ها به کار می‌بردند.

اما وزن این محصول زیاد بود و ساختمان‌سازی وارد دوره‌ای شد که خانه‌های ویلایی جای خود را به ساختمان‌های بلند و چند‌طبقه دادند. از‌این‌رو، کم‌کم نقش آجرهای زبره در ساختمان‌سازی کم‌رنگ شد. به‌طوری‌که استفاده از آن‌ها در ساخت دیوار‌ها به استفاده در ساخت فونداسیون تغییر پیدا کرد. به همین جهت، مصرف آن به میزان زیادی کم شد.

دیوار با آجر زبره
هرآنچه نیاز است درباره آجرهای زبره بدانید

مزایای استفاده از آجرهای زبره

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مصالح مناسب برای ساختمان‌سازی این است که در نزدیکی و در دسترس سازندگان باشد. در غیر این صورت، کرایه‌ای که برای انتقال مصالح به محل ساخت‌وساز می‌پردازید، به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. برخلاف کاهش کاربرد آن، آجر زبره در اکثر مناطق کشور تولید می‌شود و در دسترس همگان است.

دومین ویژگی مهمی که باید در انتخاب مصالح لحاظ کرد، قیمت پایین آن‌هاست؛ چراکه، هزینه‌های ساخت‌وساز کم‌تر می‌شود. هزینه‌ای که برای این نوع آجر پرداخت می‌کنید در مقایسه با دیگر نمونه‌ها مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به‌علاوه، همان‌طور که می‌دانید آجر‌ها با چسب سیمان به یکدیگر وصل می‌شوند. این نوع آجر نیز به‌خوبی به سیمان می‌چسبد و استحکام دیوار را بیشتر می‌کند.

یک آجر خوب نباید در طی سالیان دراز، فرسودگی زیادی پیدا کند. باگذشت زمان خواص فیزیکی و شیمیایی آجر زبره تغییری نمی‌کند و یا به عبارتی این محصول طول عمر زیادی دارد. مقاومت بالای مصالح در برابر رطوبت بسیار مهم است. برخی از مناطق کشور ما پرباران هستند. ازاین‌رو باید مصالحی را در ساخت آن‌ها به کاربرد که در برابر رطوبت فرسوده نشوند. مقاومت زیاد آجر زبره در مقابل رطوبت موجب شده است که در هر مکانی با هر آب‌وهوایی مورداستفاده قرار بگیرد.

علاوه بر مقاومت در برابر عوامل فرساینده طبیعی، یک آجر خوب باید در برابر ضربه و فشار نیز مقاومت زیادی از خود نشان دهد. خوب است بدانید این آجرها را با ماشین‌های کمپرسی تخلیه می‌کنند. همچنین برای درک بیشتر استحکام آن‌ها بهتر است یکی از آجر‌ها را به زمین بکوبید. خواهید دید که در هر دو صورت آسیبی به آجر نمی‌رسد.

مزایای آجرهای زبره که سبب ماندگاری آن شده‌اند
مزایای آجرهای زبره که سبب ماندگاری آن شده‌اند

آنچه دررابطه‌با آجر زبره بیان کردیم

آجر زبره یا گری درگذشته یکه‌تاز عرصه ساخت‌وساز بوده است. اما رفته‌رفته با تغییر شکل ساختمان‌ها و پدیدارشدن آسمان‌خراش‌ها استفاده از آن‌ها کاهش یافت. اما بازهم مزایای این نوع آجر‌ها باعث می‌شود که سازندگان نتوانند از به‌کاربردن آن‌ها صرف‌نظر کنند. آن‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند و در نهایت خانه‌ای مستحکم و امن را با نازل‌ترین قیمت برای شما می‌سازند. این نوع مصالح در برابر فرسایش، ضربه و فشار مقاوم است و درصورتی‌که ساختمان خود را با اصول مهندسی بسازید، تا سال‌ها از شما و عزیزانتان مراقبت می‌کند. برای قیمت آجر زبره روزانه با ما تماس بگیرید و پست های ما را در اینستاگرام مدرن آتی دنبال و لایک کنید.

 

مقالات مرتبط:

آجر شاموتی، از تولید تا کاربرد

آجر آنتیک از نما تا دکوراتیو ۲۰

آجر نما، همه آنچه باید بدانید!

۵ امتیاز از ۸ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.