آجر رستیک طوسی یا آجر خاکستری

آجر رستیک طوسی یا آجر خاکستری

در ساختار خانه‌های امروزی دکوراسیون نقشی اساسی ایفا می‌کند. با ظهور تجهیزات مختلف برای طراحی و اجرای دکوراسیون‌های جدید، تمایل افراد به ساخت بناهایی منحصربه‌فرد افزایش‌یافته است. استفاده از آجرهای تزیینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تغییر دکوراسیون منزل به‌حساب می‌آید. یکی از انواع این آجرها، آجر خاکستری یا آجر رستیک طوسی است.

این نوع آجرها در موقعیت‌های مختلفی به کار می‌روند و به شما در طراحی یک دکوراسیون منحصربه‌فرد کمک می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این آجرها و کاربردشان در دکوراسیون منزل و محیط‌های تجاری آشنا شویم.

نقش آجرهای مدرن در طراحی خانه‌ها

آجر به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی اصلی در بدنه ساختمان‌های بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از انواع تزیینی آنها برای موضوعاتی فراتر از تکمیل دیوارهای خانه استفاده کرد. این آجرها را می‌توان در باغ‌ها، ویلاها و حتی خانه‌ها برای ساختن مسیر، باربیکیو، دیوارهای حائل، بخشی از دیوارهای داخلی ساختمان و غیره بکار برد؛ کافی است در استفاده از آجر رستیک طوسی کمی خلاقیت به خرج دهید تا به نتایج شگفت‌انگیزی برسید.

آجرهای رستیک روش نوینی در طراحی خانه
آجرهای رستیک روش نوینی در طراحی خانه

استفاده از آجر به‌عنوان تزیینی برای ساختمان

آجر از دیرباز همواره جزئی از مهم‌ترین مصالح سنتی برای افزایش زیبایی ساختمان به شمار می‌آمده است. در بناهای سنتی ایرانی، به‌خصوص در مناطق کویری می‌توان این کاربرد را به‌خوبی مشاهده کرد. شاید به دلیل همین علاقه زیاد معماران ایرانی به استفاده از آجر است که صنعت آجرکاری در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

شکل و فرم مناسب آجر موجب می‌شود تا هر معماری بتواند باتوجه‌به فضای موردنیاز و همچنین طراحی مدنظر، در کوتاه‌ترین زمان ساختار بنا را شکل داده و علاوه بر استقامت، به زیبایی فضا نیز بیفزاید. آجرهای رستیک از میان تمامی آجرها، از پتانسیل بالاتری برای تزیین ساختمان‌های مدرن بهره‌مند هستند. این آجرها در انواع و اندازه‌های بسیار متفاوتی تولید می‌شوند و به دلیل وجود برجستگی‌هایی که بر روی آن‌ها قرار دارد، القاگر حس صخره‌ها و محیط‌های طبیعی هستند.

آجر رستیک طوسی یا آجر خاکستری در سال‌های اخیر محبوبیت دوچندانی پیدا کرده است. همان‌طور که گفته شد شکل و جنس خاص این آجرها یک حس بی‌نظیر و متفاوت به فضای موردنظر القا می‌کند. برجسته بودن این آجرها کمک می‌کند معمار یا طراح بتواند با تلفیق پترن‌های سنتی و مدرن، یک ترکیب جذاب بینابینی خلق کند. امروزه استفاده از آجرکاری در سبک‌های مختلف طراحی محیط‌های صنعتی و تجاری نیز طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.

استفاده از آجر رستیک طوسی در ساختار بیرونی
استفاده از آجر رستیک طوسی در ساختار بیرونی

شکل خاص آجر رستیک و مزایای آن

آجر رستیک طوسی به دلیل فرایند خاص تولید آن دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. این آجرها پس از پخت در کوره آجرپزی وارد یک دستگاه پرفشار آب خواهند شد تا یک طرح برجسته بر روی آن‌ها به وجود بیاید. اشکال مختلفی از آجر رستیک برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌شود.

استفاده از آجر رستیک در معماری مدرن تنها مربوط به داخل ساختمان نیست و می‌توان در ساختار بیرونی ساختمان نیز از آن استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین استفاده‌های آجرهای رستیک طوسی مربوط به آجرنمای ساختمان است. در کناره‌های ساختار و بدنه ساختمان می‌توان از آجر رستیک الشکل استفاده کرد.

آجرهای رستیک طوسی می‌توانند یک انتخاب بسیار خوب برای تغییر دکوراسیون منزل در کوتاه‌ترین زمان باشند. البته نباید این نکته را فراموش کنید که آجر خاکستری علاوه بر استحکام و زیبایی ضد شوره نیز است. در واقع با انتخاب این نوع آجر علاوه بر زیبایی از استقامت و مقاومت بالای آن‌ها در برابر عوامل محیطی نامناسب نیز بهره‌مند خواهید شد.

زیبایی در کنار استقامت ویژگی اصلی آجرهای رستیک است.
زیبایی در کنار استقامت ویژگی اصلی آجرهای رستیک است.

آجرکاری به سبک تجاری

در سال‌های اخیر آجر رستیک طوسی به یکی از انتخاب‌های اول طراحان داخلی تبدیل شده است. همان‌طور که گفتیم آجرکاری با استفاده از آجر رستیک تنها به فضاهای اداری و یا خانگی محدود نخواهد شد. باتوجه‌به ماهیت این نوع آجرها می‌توان از آن‌ها در سبک‌های مختلفی از جمله طراحی صنعتی (Industrial Design) نیز استفاده کرد.

به دلیل حضور رنگ‌های طیف طوسی در پترن اصلی این آجرها، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک خنثی‌کننده رنگی در بناهای متفاوت استفاده کرد؛ به همین دلیل آجرهای رستیک نه‌تنها در بافت‌های سنتی و مسکونی، بلکه در ساختار‌های صنعتی و تجاری نیز کاربرد خاص خود را دارند.

در واقع آجرکاری می‌تواند در دادن یک حس ترکیبی به فضا کمک‌کننده باشد. آجر رستیک طوسی را می‌توان در فضاهای مدرنی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها بکار برد. با استفاده از کنتراست بالای این آجرها با فضای درونی می‌توان یک پترن بی‌نظیر خلق کرد و با هزینه‌ای اندک فضا را به طور کامل تغییر داد.

برای مشاهده نمونه پروژه‌های انجام شده با آجر رستیک به پیج اینستاگرام مدرن آتی سر بزنید.

کاربردهای دیگر آجر رستیک

استفاده از آجر رستیک طوسی تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌گردد. همان‌طور که در ابتدا متن نیز گفته شد، به دلیل ساختار برجسته این آجرها می‌توان از آن‌ها در نقاط مختلفی از بنا استفاده کرد. از جمله این موارد می‌توان به کاربرد آجر رستیک در ساخت دیوارهای برجسته برای آشپزخانه و اتاق‌خواب اشاره کرد.

با استفاده از یک پترن خاص برای آجر رستیک می‌توان یک محیط جذاب و مدرن طراحی کرد. البته نمی‌توان گفت تنها استفاده از آجر رستیک طوسی می‌تواند منجر به ایجاد یک فضای کاملاً جدید شود. نکته بسیار مهم این است که در کنار به‌کاربردن آجر رستیک، باید از عناصر طراحی دیگری مثل آباژورها و لوسترهای مینیمال، قالیچه‌های سنتی یا مدرن، گلدان‌های گل طبیعی و غیره نیز کمک گرفت.

استفاده از آجر رستیک در اتاق‌خواب
استفاده از آجر رستیک در اتاق‌خواب

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم یک توضیح کلی از آجر رستیک و به‌خصوص آجر رستیک طوسی ارائه بدهیم. آجرهای رستیک در طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند و شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود از آن‌ها بهره ببرید. نکته‌ای که باید در هنگام انتخاب طرح آجر رستیک به یاد داشته باشید، ویژگی‌ها و ابعاد محیطی است که می‌خواهید در آن از این نوع آجرها استفاده کنید.

تنوع طیف رنگی آجرهای رستیک طوسی از رنگ‌های بسیار روشن و خنثی تا رنگ‌های تیره‌تر دست شما را برای طراحی فضای موردنظر مطابق باسلیقه و امکانات شخصیتان باز می‌گذارد. برای سفارش مدل‌های مختلف این نوع آجرها می‌توانید از همکاران ما در سایت مجموعه مدرن آتی راهنمایی بگیرید. برای مشاهده محصول مرتبط بر روی این لینک کلیک کنید.

۴.۷ امتیاز از ۱۳ رای
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.