آجر انگلیسی و ۱۰ ویژگی‌ آن

آجر انگلیسی و 10 ویژگی‌ آن

طراحی نمای ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورت تمایل به استفاده از آجر برای نمای ساختمان می‌توان از آجر انگلیسی استفاده کرد. این نوع از آجرها کیفیت بسیار بالایی دارند. ظاهر آجرهای انگلیسی نیز نسبت به سایر آجرها بهتر است. این آجرها معمولاً رنگی بین قرمز تیره تا قهوه‌ای دارند. دمای موردنظر برای ساخت آن در رنگ نهایی آجر مؤثر است. این آجرها در برابر آتش نیز تا حد قابل‌توجهی مقاوم هستند. در ادامه به این گروه از آجرها بیشتر می‌پردازیم.

ویژگی‌ها و مشخصات کلی آجرهای انگلیسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آجر انگلیسی مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت است. مقاومت این نوع از آجرها در برابر آتش نزدیک به ۳۵ درصد بالاتر از آجرهای رایج است. این موضوع امنیت ساختمان‌ها را در برابر خطرات احتمالی ناشی از آتش‌سوزی تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد. این آجرها علاوه بر زیبایی و جلوه، استحکام بالایی نیز دارند. احتمال شوره زدن بر روی این نوع از آجرها بسیار پایین است؛ ازاین‌جهت می‌توان از آن در محیط‌های شرجی استفاده کرد.

دلیل رنگ قرمز در ساختار این نوع از آجرها وجود اکسید آهن در ساختار آجر انگلیسی است. درواقع در صورت تصفیه اکسید آهن از خاک مورداستفاده در تولید آجر، رنگ این آجرها مانند سایر آجرهای رایج خواهد شد. یکی از دلایل مقاومت بالای این نوع از آجرها در برابر حرارت وجود اکسید آهن در مواد تشکیل‌دهنده آن است. این موضوع زیبایی این نوع از آجرها را دوچندان کرده می‌‌کند. در دهه اخیر استفاده از این نوع آجرها چهل درصد افزایش پیدا کرده است.

از این نوع آجرها در اکثر مواقع در آپارتمان‌ها برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بااین‌وجود استفاده از این نوع آجرها در ساختمان‌های ویلایی نیز رایج است. آجرنمای انگلیسی حداقل تا ده سال نیازی به ترمیم نخواهند داشت. دوام بالا یکی از مزایای بزرگ آجرهای انگلیسی به‌حساب می‌آیند. به دلیل کیفیت بالا و دوام نسبتاً زیاد این نوع آجرها قیمت آن‌ها نسبت به آجرهای سفالی رایج بالاتر است. در ادامه به ویژگی‌های خاص این آجرها بیشتر خواهیم پرداخت.

تصویری از آجر قرمزرنگ انگلیسی
تصویری از آجر قرمزرنگ انگلیسی

کاربرد آجرهای انگلیسی در اماکن مختلف

بسیاری از کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها از آجر انگلیسی برای نمای خود استفاده می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، در ساختار و مواد تشکیل‌دهنده این نوع از آجرها مقداری اکسید آهن وجود دارد. این ماده وزن این آجرها را مقداری از آجرهای سفالی و لفتون بالاتر می‌برد. باتوجه‌به کاربرد این نوع از آجرها برای نمای ساختمان‌های مسکونی و تجاری، درون آن هیچ حفرهای ایجاد نمی‌شود. این موضوع یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آجر انگلیسی است.

بسیاری از دانشکده‌ها و مراکز آموزشی برای نمای دیوارهای خود از آجرنمای انگلیسی استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از این نوع آجر تا مدت‌ها به تعویض آن نیازی نخواهد بود. در ایران قسمت‌های شمالی کشور به دلیل وجود رطوبت زیاد استفاده از این نوع آجر برای نمای ساختمان محبوبیت بسیار بالایی دارد. به علت وجود گرد آهن درون ساختار این آجرها احتمال شکستن و یا خرد شدن این آجرها بسیار پایین است. آجر انگلیسی در کشورهای اروپای محبوبیت بسیار بالایی دارد.

در صورت تمایل به استفاده از این نوع آجر در دیوارهای درون ساختمان باید سایز کوچک‌تر آن‌ها را تهیه کرد. در نظر داشته باشید این آجرها را در چندین سایز مختلف می‌سازند. معمولاً برای دیوارهای داخل ساختمان از کوچک‌ترین سایز آن‌ها استفاده می‌شود. بااین‌وجود برای استفاده از این آجرها در نمای خارجی ساختمان باید سایز بزرگ‌تر آن‌ها را تهیه کنید. معمولاً آجرهای مورداستفاده برای نمای خارجی در حدود سی درصد بزرگ‌تر از اجرهای مناسب برای نمای داخلی ساختمان‌هاست. نمونه کارشده آجر انگلیسی را می‌توانید در پیج اینستاگرام مدرن آتی ببینید.

ساختمان با نمای آجرهای انگلیسی
ساختمان با نمای آجرهای انگلیسی

مزایای استفاده از آجرهای انگلیسی

در صورت تمایل به استفاده از آجر انگلیسی باید به محدودیت آن‌ها در تحمل فشار توجه کرد. به‌طورکلی این نوع از آجرها بیشتر برای نمای ساختمان‌ها و یا دیوارهای داخلی مناسب هستند. برای کاربرد درونی ساختمان می‌توان از آجرهای دیگر مانند آجر لفتون یا آجر سفالی استفاده کرد. آجرهای ذکرشده در برابر فشار و ضربه مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند. قیمت این نوع آجر نیز آز آجرهای ذکرشده در بالا بیش‌تر خواهد بود ازاین‌جهت برای مصلح پایه ساختمان مناسب نیست.

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، این نوع از آجرها دوام بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. ازاین‌جهت در صورت انتخاب آجر انگلیسی برای نما به‌جای سیمان‌سفید و یا موارد دیگر می‌توان برای مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کرد. در صورت آسیب‌دیدن تنها بخشی از آن‌ها را به‌آسانی می‌توان آن را در نما ترمیم کرد. این موضوع برای سایر موارد مورداستفاده در نمای ساختمان‌ها صدق نمی‌کند.

مقاومت این آجرها در برابر آتش بالاست.
مقاومت این آجرها در برابر آتش بالاست.

نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد آجر انگلیسی را برای نمای ساختمان خود انتخاب می‌کنند. این نوع آجر کیفیت بسیار بالایی دارد. در صورت استفاده از این نوع آجر برای نمای ساختمان نیازی به تعویض آن برای ده سال نخواهد بود. در صورت تمایل به استفاده از این نوع آجر برای نمای دیوارهای داخل ساختمان باید کوچک‌ترین سایز آن را تهیه کنید. رنگ قرمز این نوع از آجرها به دلیل وجود اکسید آهن در خاک تشکیل‌دهنده آن است. وجود اکسید آهن مقاومت این آجر را تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد.

۴.۹ امتیاز از ۳۴ رای
دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.